Item Type: |
Book |
Type of entry: |
Primary publication |
Title: |
Objektive Beherrschbarkeit von Gierstörungen in Bremsmanövern |
Language: |
German |
Referees: |
Winner, Prof. Dr. Hermann |
Date: |
2013 |
Place of Publication: |
Düsseldorf |
Publisher: |
VDI Verlag |
Issue Number: |
771 |
Series: |
Fortschritt-Berichte VDI |
Series Volume: |
Reihe 12 |
Date of oral examination: |
10 July 2013 |
Abstract: |
Die vorliegende Arbeit wendet sich an Ingenieure und Wissenschaftler im Bereich der Fahrsicherheit, Fahrdynamik und funktionalen Sicherheit von Lenksystemen. Im Gegensatz zu bisherigen Ansätzen wird in dieser Arbeit der objektive statt subjektive Zusammenhang zwischen der Beherrschbarkeit von Lenksystemstörungen im Closed-Loop und den charakteristischen Fahreigenschaftskennwerten im Open-Loop, z.B. der sogenannten Gierstörung, bei Störeingriffen durch eine Hinterradlenkung untersucht. Es wird aufgezeigt, in welcher Weise das objektive Kurshaltevermögen der 200 eingesetzten Normalfahrer an die aufgeschaltete Störintensität gekoppelt ist. Als Beurteilungsmaßstab dient die mittels Differential-GPS-Messtechnik präzise erfasste Kursabweichung der Probanden innerhalb von definierten Fahrgassen. Durch die statistische Analyse von resultierenden Fahrgassenüberschreitungen in Abhängigkeit der Störintensität werden Akzeptanzgrenzen für die charakteristischen Fahreigenschaftskennwerte eines Testfahrzeugs in Geradeaus- und Kurvenbremsmanövern abgeleitet. |
Alternative Abstract: |
Alternative Abstract | Language |
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The current thesis appeals to all engineers and scientists working on driving safety, driving dynamics and functional safety of steering systems. In contrast to existing approaches, this thesis does focus on the correlation between objective controllability in closed-loop-tests and characteristic driving dynamic values – for example yaw rate deviations – in open-loop-tests due to rear wheel steering system failures. It is examined how objective controllability of 200 test persons and intensity of steering system failures are linked to each other. Evaluation criterions are based on the lateral deviation of the test persons within cone marked driving lanes, precisely measured by a differential-GPS-system. Using statistical analysis on detected lane violations correlating to varied failure intensity, acceptance limits for characteristic driving dynamic values in straight-line and corner braking can be defined. | English |
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Uncontrolled Keywords: |
Fahrsicherheit, Fahrdynamik, Funktionale Sicherheit, Beherrschbarkeit, Gierstörung, Giergeschwindigkeitsabweichung, Kurvenbremsen, Geradeausbremsen, Hinterradlenkung, Hinterachsverstellung |
Alternative keywords: |
Alternative keywords | Language |
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Driving Safety, Driving Dynamics, Functional Safety, Controllability, Yaw Rate Deviation, Corner Braking, Straight-Line Braking, Rear Wheel Steering | English |
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URN: |
urn:nbn:de:tuda-tuprints-36336 |
Classification DDC: |
600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering |
Divisions: |
16 Department of Mechanical Engineering > Institute of Automotive Engineering (FZD) |
Date Deposited: |
21 Oct 2013 10:54 |
Last Modified: |
09 Jul 2020 00:32 |
URI: |
https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/3633 |
PPN: |
386305854 |
Export: |
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