TU Darmstadt / ULB / TUprints

Der Einsatz von Dhoch3-Studienmodul 9: „Diskursive Landeskunde/‌Kulturstudien Deutsch als Fremdsprache“ an der Université de Lomé am Beispiel einer Blended Learning-Unterrichtseinheit für das Germanistikstudium in Togo

Sansan, Bissitena (2025)
Der Einsatz von Dhoch3-Studienmodul 9: „Diskursive Landeskunde/‌Kulturstudien Deutsch als Fremdsprache“ an der Université de Lomé am Beispiel einer Blended Learning-Unterrichtseinheit für das Germanistikstudium in Togo.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00028903
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3832-sansan.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (513kB)
[img] Text
zif-3832-sansan.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (68kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Der Einsatz von Dhoch3-Studienmodul 9: „Diskursive Landeskunde/‌Kulturstudien Deutsch als Fremdsprache“ an der Université de Lomé am Beispiel einer Blended Learning-Unterrichtseinheit für das Germanistikstudium in Togo
Language: German
Date: 15 January 2025
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 1 October 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00028903
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Dhoch3-Angebote richten sich an Studiengänge für Deutsch als Fremdsprache und Germanistik an Hochschulen außerhalb des deutschsprachigen Raums. An der Université de Lomé in Togo ist die Deutschabteilung mit einer Spezialisierung im Bereich Germanistik eingerichtet worden. In diesem Sinne wird im vorliegenden Beitrag daher für die Einbindung von Dhoch3-Angeboten für das Germanistikstudium an der Université de Lomé in Togo plädiert. Dabei wird dargestellt, wie eine Unterrichtseinheit anhand des an der Universität Leipzig entwickelten Dhoch3-Studienmoduls 9: „Diskursive Landeskunde/‌Kulturstudien Deutsch als Fremdsprache“ entwickelt werden kann, mit dem Anliegen ein Modell für die Dozentinnen und Dozenten zur Planung einer Unterrichtseinheit zu entwerfen. Dafür werden methodisch-didaktische Prinzipien berücksichtigt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The Dhoch3 offerings are aimed at German as a Foreign Language and German Studies programs at universities outside the German-speaking world. At the Université de Lomé in Togo, the German Department has been established with a specialization in German Studies. In this sense, this article therefore argues for the integration of Dhoch3 offerings for German studies at the Université de Lomé in Togo. In doing so, it will be shown how teaching units can be developed on the basis of the Dhoch3 study module 9: "Discursive regional studies / cultural studies of German as a foreign language" developed at the University of Leipzig, with the intention of designing a model for lecturers for planning teaching units. For this purpose, methodological-didactic principles will be taken into account.

English
Uncontrolled Keywords: Dhoch3-Studienmodul, Blended Learning, Université de Lomé, Dhoch3 study module
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-289038
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 15 Jan 2025 10:17
Last Modified: 15 Jan 2025 10:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/28903
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item