TU Darmstadt / ULB / TUprints

TEACHING GERMAN WITH YOUTUBE COMMENTS: The benefits of authentic corpus-based material for younger learners

Cotgrove, Louis (2024)
TEACHING GERMAN WITH YOUTUBE COMMENTS: The benefits of authentic corpus-based material for younger learners.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00027614
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-3840-cotgrove.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB)
[img] Text (XML-Version)
kordaf-3840-cotgrove.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (123kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: TEACHING GERMAN WITH YOUTUBE COMMENTS: The benefits of authentic corpus-based material for younger learners
Language: English
Date: 2 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 23 December 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00027614
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Das NottDeuYTSch-Korpus ist eine frei verfügbare Sammlung von YouTube-Kommentaren, die von Jugendlichen zwischen 2008 und 2018 unter ausgewählten deutschsprachigen Videos geschrieben wurden. Dieser Artikel untersucht am Beispiel des NottDeuYTSch-Korpus wie sich aus YouTube-Kommentaren, Lernmaterialien entwickelt werden können und wie Korpora aus internetbasierter Kommunikation den Lernprozess von fortgeschrittener Deutschlernenden bereichern können. Der Artikel erläutert die Auswirkungen authentischer Kommunikation in den YouTube-Kommentaren auf jugendliche Lernende und untersucht insbesondere, wie sich die psycholinguistischen Faktoren Motivation, Fremdsprachenangst und „Willingness to Communicate“ durch den Korpuseinsatz beeinflussen lassen. Außerdem wird auf die Vor- und Nachteile der Verwendung authentischer Korpusmaterialien in der Unterrichtsgestaltung eingegangen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The NottDeuYTSch corpus is a freely available collection of YouTube comments written under German-speaking videos by young people between 2008 and 2018. The article uses the NottDeuYTSch corpus to investigate how YouTube comments can be used to produce learning materials and how corpora of Digitally-Mediated Communication can benefit intermediate learners of German. The article details the effects of authentic communication within YouTube comments on teenage learners, examining how they can influence the psycholinguistic factors of motivation, foreign language anxiety, and willingness to communicate. The article also discusses the benefits and limitations of using authentic corpus material for the development of teaching material.

English
Uncontrolled Keywords: Jugend, Zweitspracherwerb, digitale Kommunikation, authentische Ressourcen, YouTube, youth, second language acquisition, computer-mediated communication, authentic materials
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-276144
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 02 Jul 2024 12:53
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27614
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item