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Generative KI-Tools: Die Zukunft des kreativen Lernens

Ciężka, Agnieszka (2024)
Generative KI-Tools: Die Zukunft des kreativen Lernens.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027091
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Generative KI-Tools: Die Zukunft des kreativen Lernens
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027091
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Einsatz von generativen Werkzeugen der künstlichen Intelligenz (KI) im Fremdsprachenunterricht wie dem DaF wird aktuell heftig diskutiert. Während manche diese Werkzeuge als das Ende der menschlichen Kreativität im Lernprozess betrachten, sehen andere ein großes Potenzial zur Förderung des kritischen Denkens und zur Stärkung der kreativen Fähigkeiten, die für den Prozess des Sprachenlernens essenziell sind. In diesem Beitrag wird der Standpunkt vertreten, dass die generative KI das Sprachenlernen in einer Vielzahl von Bereichen unterstützen kann. Es werden didaktische Vorschläge skizziert, die darauf abzielen, das Förderpotenzial generativer KI-Werkzeuge im Fremdsprachenunterricht aufzuzeigen und die veränderte Rolle der Lehrkräfte in diesem Kontext zu beleuchten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The use of generative artificial intelligence (AI) tools in foreign language education, such as in German as a Foreign Language (GFL), is currently a hottopic of discussion. While some view these tools as the end of human creativity in the learning process, others see great potential in promoting critical thinking and enhancing creative skills, which are essential for the process of language learning. This article argues that generative AI can support language learning in a variety of areas. It outlines pedagogical proposals aimed at demonstrating the potential benefits of generative AI tools in foreign language education and illuminating the changing role of teachers in this context.

English
Uncontrolled Keywords: kreatives Lernen, problembasiertes Lernen, generative künstliche Intelligenz, Fremdsprachenunterricht, Deutsch als Fremdsprache (DaF), creative learning, problem-based learning, generative artificial intelligence, foreign language teaching, German as a Foreign Language (GFL)
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270917
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 12:52
Last Modified: 23 Apr 2024 12:52
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27091
PPN:
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