TU Darmstadt / ULB / TUprints

Interkulturelles Sprachenlernen in europäischer Perspektive – eine Projektskizze des MONTAIGNE-Programms 1. Teil: Grundlagen

Müller-Pelzer, Werner (2024)
Interkulturelles Sprachenlernen in europäischer Perspektive – eine Projektskizze des MONTAIGNE-Programms 1. Teil: Grundlagen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027089
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3622-müller-pelzer.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (499kB)
[img] Text
zif-3622-müller-pelzer.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (91kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Interkulturelles Sprachenlernen in europäischer Perspektive – eine Projektskizze des MONTAIGNE-Programms 1. Teil: Grundlagen
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027089
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Das geplante studentische MONTAIGNE-Austauschprogramm greift mit verändertem Vorzeichen das Versprechen auf, ein europäisches Zusammengehörigkeitsgefühl über den Spracherwerb zu schaffen. Es handelt sich formal um einen Spezialfall des interkulturellen Spracherwerbs im Erwachsenenalter. Inhaltlich ist dabei der Spracherwerb in eine existentiell bedeutsame neue Vergemeinschaftungsform eingebettet. Die Äquivokation der Bezeichnung ‚Europa‘ sowie das von der EU beanspruchte Deutungsmonopol über das, was ‚europäisch‘ ist, verbietet es, sich an das ERASMUS-Programm anzuschließen. Ausgehend von Grundbegriffen der Neuen Phänomenologie wird der Spracherwerb als Teil der Lebenspraxis aufgefasst und mit dieser auf dem ‚Nullniveau‘ einsetzen. Studierenden aller Fachrichtungen soll die Möglichkeit geboten werden, sich während eines Urlaubssemesters ohne Fachveranstaltungen in einer unbekannten kulturellen europäischen Umgebung und Sprache einzuleben. Das Ziel ist keine funktionale, sondern eine affektive plurilinguale und plurikulturelle Kompetenz mit der Aussicht auf eine sekundäre Epigenese der Person als Europäer bzw. Europäerin.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The planned MONTAIGNE student exchange programme takes up, with a change of sign, the promise of creating a European sense of belonging through language acquisition. The programme is formally a special case of intercultural language acquisition in adulthood. Interms of content, language acquisition is embedded in an existentially significant new communitization form. The equivocation of the term 'Europe' and the EU's claimed monopoly on the interpretation of what is 'European' make it impossible to join the ERASMUS program. Relying on basic concepts of the New Phenomenology, language acquisition will be seen as part of life practice and will start with it at the ‘zero level’. Students from all disciplines will be offered the opportunity to settle into an unknown European environment and language during a semester of leave without specialised courses. The aim is not a functional but an affective plurilingual and pluricultural competence with the prospect of a secondary epigenesis of the person as a European.

English
Uncontrolled Keywords: Spracherwerb als Lebenspraxis, Situation, Europa als affektiver Raum, methodologischer Situationismus, language acquisition as life praxis, situation, Europe as affective space, methodological situationism
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270893
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 13:33
Last Modified: 23 Apr 2024 13:34
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27089
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item