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Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context

Gerlach, David ; Lüke, Mareen (2024)
Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027086
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context
Language: English
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027086
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This study explores the use of textbooks by German English Language Teaching (ELT) professionals and its interrelation with their Language Teacher Identities (LTI). Prior research indicates a significant dependency of language teachers on textbooks. The study uses narrative interview data of twelve teachers and two student teachers to reconstruct types of textbook use and LTI. We used qualitative content analysis leading to type formation through positioning theory principles. While teachers of type 1 (textbook-defined practice) and 2 (adaptive practice) show a higher need for security and closed structures, type 3 (critical practice) is determined by own convictions and highly committed to his/her teaching.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Ziel der vorliegenden Untersuchung ist es, die Schulbuchnutzung deutscher Englischlehrpersonen und dem Zusammenhang mit ihrer language teacher identity (LTI) zu untersuchen, da bisherige Forschung auf einen potenziellen Zusammenhang zwischen LTI und Schulbuchnutzung hinweist. Die Studie verwendet narrative Interviewdaten von zwölf Lehrer*innen und zwei Lehramtsstudierenden, um Typen von Lehrbuchnutzung und LTI zu rekonstruieren. Wir verwenden eine qualitative Inhaltsanalyse, die als Basis für eine Typenbil-dung dient. Während Lehrer*innen des Typs 1 (textbook-defined practice) und 2 (adaptive practice) ein höheres Sicherheitsbedürfnis haben und geschlossene Unterrichtsstrukturen zeigen, hat Typ 3 (critical practice) eigene Überzeugungen und engagiert sich stark im Unterricht in einer vom Lehrwerk emanzipierten Form.

German
Uncontrolled Keywords: textbooks, critical language teaching, post-method, language teacher education, language teacher identity, Lehrwerk, kritische Fremdsprachendidaktik, fremdsprachliche Lehrer*innenbildung
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270866
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 13:13
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27086
PPN:
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