TU Darmstadt / ULB / TUprints

Berufsbezogenes Sprachenlernen im Unternehmen. Zur Fremd- und Fachsprachenvermittlung in einem Deutschkurs auf Sizilien

Russo, Eriberto (2024)
Berufsbezogenes Sprachenlernen im Unternehmen. Zur Fremd- und Fachsprachenvermittlung in einem Deutschkurs auf Sizilien.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027083
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3865-russo.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (465kB)
[img] Text
zif-3865-russo.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (72kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Berufsbezogenes Sprachenlernen im Unternehmen. Zur Fremd- und Fachsprachenvermittlung in einem Deutschkurs auf Sizilien
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027083
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Ziel dieses Beitrags ist es, einen Überblick über ein didaktisches Angebot zu geben, das im Rahmen eines Forschungsprojekts zur Förderung des Gebrauchs der deutschen Sprache in landwirtschaftlichen Betrieben in einer süditalienischen Stadt auf Sizilien zur Verfügung gestellt wurde. Die Beschreibung der Unterrichtserfahrung, die zwischen März und Juli 2022 in einer Ölmühle im Hinterland der Provinz Catania stattfand und in deren Mittelpunkt ein Deutschkurs für Anfänger:innen (25 Stunden) und ein Fachsprachmodul (15 Stunden) standen, wird durch eine Reflexion sowohl über den Betrieb als Lernort als auch über die Merkmale des berufsorientierten/berufsbezogenen DaF-Unterrichts theoretisch ergänzt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This paper aims to provide an overview of a didactic experience conducted as part of a research project aimed at promoting the use of the German language on farms in the southern Italian region of Sicily. The description of the teaching experience, which took place between March and July 2022 at an oil mill in the hinterland of the province of Catania and had at its center a German course for beginners (25 hours) and a specialized language module (15 hours), is anticipated by a reflection on the company dimension as a place of learning and on the possibility of identifying the characteristics of German courses in companies starting from as-sumptions linked to the so-called berufsorientierter/berufsbezogener Unterricht (job-oriented teaching).

English
Uncontrolled Keywords: DaF, Fachsprachen, Unternehmenssprachkurse, Berufsorientierung, Weiterbildung, German as a foreign language, language for special purposes, companies language courses, Career orientation, continuing education
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270839
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 13:35
Last Modified: 23 Apr 2024 13:35
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27083
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item