TU Darmstadt / ULB / TUprints

Handlungsorientierte Schreibförderung gering literalisierter junger Erwachsener (DaE/DaZ) zur Integration in den Beruf

Efing, Christian ; Kayal, Amir ; Küchler, Cecilia Marie-Luise (2024)
Handlungsorientierte Schreibförderung gering literalisierter junger Erwachsener (DaE/DaZ) zur Integration in den Beruf.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027077
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3894-efing.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
zif-3894-efing.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (131kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Handlungsorientierte Schreibförderung gering literalisierter junger Erwachsener (DaE/DaZ) zur Integration in den Beruf
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027077
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag erörtert anhand von zwei Förderkonzepten, wie Schreibförderung mit jungen Erwachsenen (mit Deutsch als L1 oder L2) im Übergangs- und Berufsausbildungssystem auf der Grundlage von Kompetenzerfassungen und Anforderungserhebungen entwickelt, durchgeführt werden und gelingen kann. Die Förderkonzepte werden auf ihre Kompatibilität für Lernende von Deutsch als Zweitsprache (DaZ) im ausbildungsberuflichen Alltag besprochen und in ihrer Konzeption verglichen. Beide Förderkonzepte wurden bzw. werden im Rahmen der Nationalen Dekade zur Alphabetisierung (2016-2026) vom Bundesministerium für Bildung und Forschung gefördert. Sie visieren als Hauptzielgruppe junge Erwachsene mit geringer Literalisierung an und greifen die Anforderungen an die literalen Grundkompetenzen in den Berufsfeldern Garten- und Landschaftsbau, Hotel/Gastronomie, Holz/Metall (Projekt KOFISCH) bzw. in 16 Ausbildungsberufen der Bauwirtschaft (Projekt BauliG) auf.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The article discusses how writing support with young adults (with German as L1 or L2) in the transitional and vocational training system can be developed and implemented on the basis of competency assessments and requirement surveys. The concepts are discussed in terms of their compatibility for learners of German as a Second Language (DaZ) in vocational training. Both concepts were funded by the German Federal Ministry of Education and Research as part of the National Literacy Decade (2016-2026). They target young adults with low literacy levels and address the requirements for basic literacy skills in the occupational fields of gardening/landscaping, hotel/hospitality, wood/metal (KOFISCH project) and in 16 occupations in the construction industry (BauliG project).

English
Uncontrolled Keywords: Schreibförderung, geringe Literalität, Handlungsorientierung, arbeitsorientierte Grundbildung, writing support, low literalism/literacy, action orientation, work oriented basic education
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270775
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 13:06
Last Modified: 23 Apr 2024 13:06
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27077
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item