TU Darmstadt / ULB / TUprints

Sprachdiagnose zu Beginn der Berufsausbildung mit dem NBD-T

Döll, Marion ; Kimmelmann, Nicole ; Michalak, Magdalena ; Schwibach, Andreas (2024)
Sprachdiagnose zu Beginn der Berufsausbildung mit dem NBD-T.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027074
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3857-döll.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (800kB)
[img] Text
zif-3857-döll.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (96kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachdiagnose zu Beginn der Berufsausbildung mit dem NBD-T
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027074
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Mit der zunehmenden Verankerung von Sprachbildung und -förderung in der beruflichen Bildung gewinnt Sprachdiagnose an Bedeutung, um Maßnahmen bedarfs- und lernendengerecht umsetzen zu können. Der Beitrag widmet sich daran anknüpfend Potenzialen und Herausforderungen der Sprachdiagnose in der beruflichen Bildung. Hierzu wird das im Kontext des bayerischen Unterrichtsprinzips ‚Berufssprache Deutsch‘ von den Autor:innen entwickelte Verfahren Nürnberger Berufliche Schulen Deutsch-Test (NBD-T) vorgestellt und vor dem Hintergrund der Berücksichtigung von Mehrsprachigkeit sowie im Hinblick auf die Praktikabilität im schulischen Alltag diskutiert. Im Fokus der Testung stehen die pragmatischen und literalen Basisqualifikationen (vgl. Ehlich 2005) von Berufsschüler:innen zu Beginn ihrer Ausbildung.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The paper addresses potentials and challenges of language diagnosis in VET with regard to valid criteria for language assessment procedures and practicability of their use in everyday school life. The “Nuremberg Vocational Schools German Test” (NBD-T) developed by the authors is presented and discussed in the light of these requirements and its underlying Bavarian didactic approach ‘Berufssprache Deutsch’. This is a highly structured, standardised multi-dimensional level test that is administered directly and digitally. The test focuses on the pragmatic and literal basic qualifications (Ehlich 2005) of vocational school students at the beginning of their training.

English
Uncontrolled Keywords: Sprachdiagnose, berufliche Schulen, Erfassung sprachlicher Kompetenzen, language assessment, vocational schools
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270745
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 13:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27074
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item