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JUNKTION IN STUDENTISCHEN WISSENSCHAFTLICHEN ARBEITEN: EIN KORPUSGESTÜTZTES ANALYSEMODELL AM MATERIAL AUS DEM LERNERKORPUS VIELKO

Van Ho, Thi Bao (2023)
JUNKTION IN STUDENTISCHEN WISSENSCHAFTLICHEN ARBEITEN: EIN KORPUSGESTÜTZTES ANALYSEMODELL AM MATERIAL AUS DEM LERNERKORPUS VIELKO.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024462
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: JUNKTION IN STUDENTISCHEN WISSENSCHAFTLICHEN ARBEITEN: EIN KORPUSGESTÜTZTES ANALYSEMODELL AM MATERIAL AUS DEM LERNERKORPUS VIELKO
Language: German
Date: 25 September 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 5 August 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024462
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Begriff Junktion bezieht sich auf die semantische Relation zwischen zwei Propositionen, die nicht nur durch Konnektoren, Adverbien, Präpositionen und Partikeln, sondern auch durch die Satzbaustruktur realisiert wird (vgl. Raible 1992). In diesem Sinne gehört diese Dimension der Textverknüpfung zu der Übergangsdomäne zwischen Kohäsion und Kohärenz, und erweist sich als ein Indikator der Schreibkompetenz von Lernenden. In diesem Aufsatz wird die Entwicklung eines Modells angestrebt, das auch zur Analyse von wissenschaftlichen Texten von vietnamesischen Studierenden herangezogen werden kann. Kurze Textauszüge aus 20 Abschlussarbeiten von vietnamesischen Studierenden wurden auf mehreren Ebenen bezüglich verschiedener Aspekte der Junktion annotiert, um die Frage zu beantworten, ob Junktion ein potenziell zuverlässiger Indikator von Schreibentwicklung ist.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The term junction refers to the semantic relation between two propositions, established not only by using connectives, adverbs, prepositions and particles, but also in the sentence structure itself. This dimension of textual connectivity is, in this regard, part of the transitory domain between cohesion and coherence, and could be an indicator of learners’ writing proficiency. This paper therefore proposes a model to analyze this type of text connection in scientific writing of Vietnamese students. The data include short excerpts from 20 graduating theses from Vietnamese students, which were annotated on multiple levels for different aspects of junction. The analysis aims to tackle the question of whether this dimension has the potential to be a reliable indicator of writing proficiency.

English
Uncontrolled Keywords: korpusgestützte Textanalyse, Lernerkorpus, Junktion, Kohäsion, Kohärenz, wissenschaftliches Schreiben, corpus-driven text analysis, learner’s corpus, junction, cohesion, coherence, scientific writing
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-244620
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 25 Sep 2023 14:31
Last Modified: 25 Sep 2023 14:31
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24462
PPN:
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