TU Darmstadt / ULB / TUprints

Die Anwendung von Learning Analytics zur Analyse des Online-Lernverhaltens am Beispiel eines Blendend Learning-Deutschkurses

Yang, Jianpei (2023)
Die Anwendung von Learning Analytics zur Analyse des Online-Lernverhaltens am Beispiel eines Blendend Learning-Deutschkurses.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024162
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3611-yang.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (543kB)
[img] Text
zif-3611-yang.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (68kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Die Anwendung von Learning Analytics zur Analyse des Online-Lernverhaltens am Beispiel eines Blendend Learning-Deutschkurses
Language: German
Date: 3 July 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 28
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024162
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Mit der Digitalisierung der Hochschullehre haben sich E-Learning, MOOCs und Blended Learning weit verbreitet. Seit 2011 bildet Learning Analytics (LA) einen wichtigen Bereich auch in der Hochschulbildung. Mit Hilfe von LA-Werkzeugen können Hochschullehrende und -lernende, den Lernprozess besser erkennen und reflektieren. Jedoch werden die LA-Ergebnisse in der Fremdsprachlehrpraxis selten zur didaktischen Reflexion eingesetzt. In der folgenden Arbeit wird ausgehend von der Diskussion über LA versucht, am Beispiel eines Blended Learning-Kurses zu zeigen, wie die LA-Ergebnisse zur Analyse eines Online-Lernverhaltens angewendet werden können. Dabei wird diskutiert, in welchem Maße die LA-Ergebnisse der Lernplattform dem Erkennen des Online-Lernverhaltens dienen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

With the digitization of university teaching, e-learning, MOOCs and blended learning have become widespread. Since 2011, Learning Analytics (LA) has also been an important area in higher education. With the help of LA tools, university teachers and learners can better recognize and reflect on the learning process. However, the LA results are rarely used for didactic reflection in foreign language teaching practice. This paper starts from the discussion about LA and then tries to show how the LA results are applied to the analysisof online learning behavior using the example of a blended learning course. The extent to which the LA results of the learning platform serve to identify online learning behavior is discussed.

English
Uncontrolled Keywords: Learning Analytics, Blended Learning, Online-Lernverhalten, online learning behavior
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241627
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 03 Jul 2023 08:28
Last Modified: 22 Jul 2024 08:19
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24162
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item