TU Darmstadt / ULB / TUprints

Aufgabenkonzept zur Unterstützung von Mehrsprachigkeitsorientierung im schulischen Französischunterricht

Schmelter, Lars ; Göbel, Kerstin ; Buret, Julie (2023)
Aufgabenkonzept zur Unterstützung von Mehrsprachigkeitsorientierung im schulischen Französischunterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024160
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3571-schmelter.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
zif-3571-schmelter.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (156kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Aufgabenkonzept zur Unterstützung von Mehrsprachigkeitsorientierung im schulischen Französischunterricht
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 28
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024160
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Fremdsprachenunterricht, der die Ausbildung individueller Mehrsprachigkeitsprofile verfolgt, sollte die vorhandenen Sprachkompetenzen der Schülerinnen und Schüler, die diese in vorherigem Fremdsprachenunterricht oder aufgrund mehrsprachiger Sozialisation erworben haben, aufgreifen. Bislang geschieht dies noch immer selten und eher unsystematisch. Studien legen nahe, dass u.a. entsprechende Materialien fehlen, die sich aus der Perspektive der Lehrpersonen in den regulären Fremdsprachenunterricht einbetten lassen. Der vorliegende Beitrag stellt konzeptionelle Überlegungen und Begründungen zur Mehrsprachigkeitsorientierung im Französischunterricht vor und beschreibt ein mehrsprachigkeitsorientiertes Aufgabenkonzept für den Unterricht in Französisch als 2. Fremdsprache. Die leitenden Prinzipien der Aufgabengestaltung und -progression können auf die Entwicklung entsprechender weiterer Aufgaben für den Unterricht anderer Fremdsprachen übertragen werden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Foreign language teaching that pursues the formation of individual plurilingual profiles should address all language competences of students, be it from previous foreign language teaching or due to multilingual socialisation. So far, this has been done only rarely and rather unsystematically. Existing studies suggest that there is a lack of appropriate materials that, from the teachers’ perspective, can be embedded in regular foreign language teaching. This article presents conceptual considerations on plurilingualism orientation in French as a foreign language teaching and describes the development of a plurilingualism-oriented set of tasks. The guiding principles of task design and progression can be transferred to the development of corresponding sets of tasks for the teaching of other foreign languages.

English

L'enseignement des langues étrangères qui vise la formation de profils plurilingues devrait prendre en compte les compétences langagières existantes des élèves. Jusqu'à présent, cela n'a été fait que rarement et de manière plutôt non systématique. Des études suggèrent qu'il n'existe pas, du point de vue des enseignants, de matériel correspondant qui puisse être intégré dans l'enseignement régulier des langues étrangères. Cet article présente des réflexions conceptuelles sur l'orientation plurilingue dans l'enseignement du français et décrit le développement d'un ensemble de tâches orienté vers le plurilinguisme. Les principes directeurs de la conception et de la progression des tâches peuvent être appliqués au développement d'autres ensembles de tâches correspondants pour l'enseignement d'autres langues étrangères.

French
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeitsdidaktik, interkulturelles Lernen, Strategienvermittlung, plurilingual teaching, intercultural learning, language learning strategies, translanguaging, sprach- und kultursensibler Unterricht, linguistically and culturally sensitive teaching
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241601
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 03 Jul 2023 08:16
Last Modified: 03 Jul 2023 08:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24160
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item