TU Darmstadt / ULB / TUprints

Der Lernwortschatz in einem DaF-Anfängerlehrbuch: Wortauswahl und Wiederholungsfrequenz

Bauer, Karen ; Doetjes, Gerard (2023)
Der Lernwortschatz in einem DaF-Anfängerlehrbuch: Wortauswahl und Wiederholungsfrequenz.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024156
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3608-bauer.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (545kB)
[img] Text
zif-3608-bauer.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (106kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Der Lernwortschatz in einem DaF-Anfängerlehrbuch: Wortauswahl und Wiederholungsfrequenz
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 28
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024156
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Wie ist der Wortschatz in DaF-Lehrbüchern zusammengesetzt und wie häufig werden neue Wörter wiederholt? In diesem Beitrag wird der Lernwortschatz in einem zweisprachigen norwegischen Lehrbuch für den DaF-Anfängerunterricht beschrieben. Zum Vergleich werden ein deutsches DaF-Lehrbuch und eine Wortschatzliste des Goethe-Instituts auf dem Niveau A1 (GER) herangezogen. Die Analyse zeigt ein umfassendes Wortschatzangebot, das jedoch nur teilweise dem Niveau A1 entspricht, bei gleichzeitig niedrigen Wortwiederholungsfrequenzen. Hieraus lässt sich eine vermehrte Verantwortung der Lehrenden für die systematische Wortschatzarbeit im Unterricht ableiten

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

How is the lexis in GFL-textbooks organized and how often are new words repeated? This paper describes how new vocabulary is implemented in a bilingual Norwegian textbook at beginner level. As a basis for comparison, a German GFL textbook and a basic word list at the A1 level (CEFR) are used. The analysis shows a broad range of lexis that only partially meets the A1 level and that the word repetition frequency is low. From this follows a teachers’ imperative need to ensure systematic vocabulary work in the classroom.

English

Hvordan er ordforrådet i lærebøker for tysk som fremmedspråk satt sammen, og hvor ofte blir nye ord repetert? I dette bidraget beskriver vi det grunnleggende ordforrådet i en tospråklig, norsk lærebok for tysk som fremmedspråk for nybegynnere. Som sammenlikningsgrunnlag bruker vi en tysk lærebok og en ordliste som Goethe-Instituttet har satt sammen for CEFR-nivå A1. Analysen viser at ordforrådet i boken er omfattende, men at det bare delvis faller sammen med nivå A1. Samtidig er ordfrekvensen lav. Vi konkluderer med at lærere som bruker boken må ta et større ansvar for arbeidet med ordforrådet i undervisningen.

Norwegian
Uncontrolled Keywords: Lehrwerkanalyse, Deutsch als Fremdsprache, Lernwortschatz, Wortfrequenz, Grundwortschatzlisten, textbook analysis, German as a foreign language, basic vocabulary, word frequency, vocabulary lists, læreverkanalyse, tysk som fremmedspråk, grunnleggende ordforråd, ordfrekvens, ordlister
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241568
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 30 Jun 2023 07:44
Last Modified: 30 Jun 2023 07:44
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24156
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item