TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fremdsprachenlernen in/und Europa – Eine europäisch-fremdsprachendidaktische Kritik an Philippe Van Parijs’ Linguistic Justice

Inal, Benjamin (2023)
Fremdsprachenlernen in/und Europa – Eine europäisch-fremdsprachendidaktische Kritik an Philippe Van Parijs’ Linguistic Justice.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024134
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3407-inal.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (580kB)
[img] Text
zif-3407-inal.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (88kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fremdsprachenlernen in/und Europa – Eine europäisch-fremdsprachendidaktische Kritik an Philippe Van Parijs’ Linguistic Justice
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024134
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In diesem Beitrag werden die Hauptthesen des Buches Linguistic Justice von Philippe Van Parijs einerseits hinsichtlich einer europäischen Identität und andererseits in Hinblick auf das Fremdsprachenlernen in Europa diskutiert. Es wird argumentiert, dass die Forderung nach einer dominanten Durchsetzung des Englischen als lingua franca nicht mit dem Erhalt und der Pflege der sprachlich-kulturellen Vielfalt in Einklang gebracht werden kann. Dahingegen wird gerade das Fremdsprachenlernen über das Englische hinaus als originär europäisches Identifikationsmoment bestimmt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The article presents the main theses of Linguistic Justice from the Belgian philosopher and economist Philippe Van Parijs. The critique on Philippe Van Parijs’s position is centered on European identity and the learning of foreign languages. From the point of view of this article the idea of English as a European lingua franca is in contradiction with the importance of linguistic and cultural diversity in Europe. In addition to English as a foreign language, from a European perspective learning other languages than English can be considered as a constitutive moment of European identification.

English
Uncontrolled Keywords: Europa, Sprachen, Fremdsprachenlernen, Philippe van Parijs, Europe, Languages, Foreign language learning
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241341
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 28 Jun 2023 11:53
Last Modified: 28 Jun 2023 11:53
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24134
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item