TU Darmstadt / ULB / TUprints

Vermittlung sprachlichen Handelns mit Literaturarbeit im DaF/DaZ Unterricht – Brechts „Mutter Courage und ihre Kinder“ aus Sicht der Funktionalen Pragmatik

Marzinzik, Samantha Joanna (2023)
Vermittlung sprachlichen Handelns mit Literaturarbeit im DaF/DaZ Unterricht – Brechts „Mutter Courage und ihre Kinder“ aus Sicht der Funktionalen Pragmatik.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024133
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3513-marzinzik.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (437kB)
[img] Text
zif-3513-marzinzik.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (67kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Vermittlung sprachlichen Handelns mit Literaturarbeit im DaF/DaZ Unterricht – Brechts „Mutter Courage und ihre Kinder“ aus Sicht der Funktionalen Pragmatik
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024133
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieser Artikel gibt einen ersten Einblick, wie die Funktionale Pragmatik im Zusammenhang mit literarischen Texten als Lehransatz am Beispiel für den DaF/DaZ-Unterricht genutzt werden kann. Die Funktionale Pragmatik ist von Konrad Ehlich und Jochen Rehbein zur Analyse des sprachlichen Handelns begründet worden und hält vielerlei Möglichkeiten zur vorteilhaften Nutzung im (deutschen) Fremdsprachenunterricht bereit. Am Beispiel des Dramas „Mutter Courage und ihre Kinder“ von Bertolt Brecht werden in diesem Artikel einige dieser Möglichkeiten aufgezeigt, sowie das Warum zur Anwendung der Funktionalen Pragmatik im (deutschen) Fremdsprachenunterricht dargelegt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article outlines how the Functional Pragmatic with literary texts can be used within classes of (German as) a foreign language. It shows what chances the Functional Pragmatic by Konrad Ehlich and Jochen Rehbein holds in this context, which was originally developed and used to analyze linguistic activities. This article gives a first insight in how the Functional Pragmatic can be used as a teaching approach in foreign language classes. It uses Bertolt Brecht’s piece „Mutter Courage und ihre Kinder“ to demonstrate what are some reasons for and chances of using the Functional Pragmatic within language classes.

English
Uncontrolled Keywords: Mutter Courage und ihre Kinder, Bertolt Brecht, Funktionale Pragmatik, literarische Texte, DaF/DaZ, Mother Courage and her children, Functional Pragmatics, literary texts, German as a foreign language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241336
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 28 Jun 2023 11:51
Last Modified: 28 Jun 2023 11:51
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24133
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item