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Capability-Based Routes for Autonomous Vehicles

Lippert, Moritz (2023)
Capability-Based Routes for Autonomous Vehicles.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023777
Ph.D. Thesis, Primary publication, Publisher's Version

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Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Capability-Based Routes for Autonomous Vehicles
Language: English
Referees: Winner, Prof. Dr. Hermann ; Czarnecki, Prof. Dr. Krzysztof
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Collation: XIV, 174 Seiten
Date of oral examination: 17 January 2023
DOI: 10.26083/tuprints-00023777
Abstract:

The pursuit of vehicle automation is an ongoing trend in the automotive industry. Particularly challenging is the goal of introducing driverless autonomous vehicles (AVs) into road traffic. To realize this vision, a targeted development of autonomous driving functions is essential. However, a targeted development process is only possible if the driving functions are tailored as appropriately and completely as possible to the operational design domain (ODD). Regardless of use case, all AVs have one thing in common: driving at least one route from A to B - whether simple or complex. For operational purposes, it is therefore necessary to ensure that the driving requirements (DRs) of the potential routes within the ODD do not exceed the driving capabilities (DCs) of the AVs. Currently, there is no approach that accomplishes the identification of exceeded capabilities.

This work presents a method for route-based specification of DRs and DCs for AVs. It addresses the core research question of how to identify routes with DRs that do not exceed the DCs of AVs. An initial analysis reveals the dependencies between route and DRs. Thereby, the scenery defined in the ODD is found to be a fundamental basis for the specification of behavioral requirements as part of the DRs. In combination with the applicable traffic rules, the scenery elements define the behavioral limits for AVs. These limits are specifically extracted and classified as behavioral demands from the scenery using an analysis of these combinations. To enable a route-based specification of DRs, the behavioral demands are modeled as behavior spaces and transformed into a generic map representation - the Behavior-Semantic Scenery Description (BSSD).

Based on the BSSD, a method is developed that generates behavioral requirements based on the route-constrained concatenation of behavior spaces. As a result, in addition to the method itself, the associated behavioral requirements are available as a basis for the route-based specification of DRs and DCs. Constraints for the specification are defined by the developed concept for the matching of DRs and DCs. It is shown that the DRs are strongly dependent on the geometry and property of the scenery elements, so that equal behavioral requirements do not necessarily imply equal DRs. These dependencies are used for the specification enabling the definition of matching criteria for a selection of DRs and corresponding DCs. To realize the matching, a capability-based route search is developed and implemented. The route search incorporates all elaborated results of the work enabling the whole approach to be evaluated by applying it to a real road network. The evaluation shows that the identification of feasible routes for AVs based on the scenery is possible and which hurdles based on identified deficits still have to be overcome.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Das Streben nach der Automatisierung von Kraftfahrzeugen ist ein anhaltender Trend in der Automobilindustrie. Besonders herausfordernd ist dabei das Ziel, fahrerlos betriebene, autonome Fahrzeuge (AF) in den Straßenverkehr einzubringen. Zur Realisierung dieser Vision ist eine zielgerichtete Entwicklung der autonomen Fahrfunktionen unabdingbar. Ein gezielter Entwicklungsprozess ist allerdings nur möglich, wenn die Fahrfunktionen möglichst vollständig und passend auf das Einsatzgebiet (engl. ODD) zugeschnitten sind. Unabhängig vom Anwendungsfall haben alle AF eine Gemeinsamkeit: Fahren mindestens einer Route von A nach B - egal ob einfach oder komplex. Für den Betrieb muss deshalb sichergestellt werden, dass die Fahranforderungen (FA) der potentiellen Routen die Fahrfähigkeiten (FF) der AF nicht überfordern. Bisher gibt es keinen Ansatz, der eine Identifikation dieser Überforderung leistet.

Die vorliegende Arbeit stellt eine Methode zur routenbasierten Spezifikation von FA und FF für AF vor. Dabei wird der Kernforschungsfrage nachgegangen, wie Routen identifiziert werden können, deren FA die FF der AF nicht überfordern. Eine initiale Analyse zeigt die Abhängigkeiten zwischen Route und FA auf. Dabei stellt sich die in der ODD definierte Szenerie als fundamentale Grundlage für die Spezifikation von Verhaltensanforderungen als Teil der FA heraus. In Kombination mit den geltenden Verkehrsregeln definieren die Szenerieelemente die Verhaltensgrenzen für AF. Diese Grenzen werden mithilfe einer Analyse dieser Kombinationen gezielt als Verhaltensforderungen aus der Szenerie extrahiert und klassifiziert. Um die routenbasierte Spezifikation von FA zu ermöglichen, werden die Verhaltensforderungen in Form von Verhaltensräumen in eine generische Kartenrepräsentation überführt - die Verhaltenssemantische Szeneriebeschreibung (engl. BSSD).

Basierend auf der BSSD wird eine Methode entwickelt, die Verhaltensanforderungen anhand der routenbedingten Verkettung von Verhaltensräumen generiert. Als Ergebnis liegen neben der Methode selbst die zugehörigen Verhaltensanforderungen als Basis für die routenbasierte Spezifikation von FA und FF vor. Zur Spezifikation wird ein Konzept für den Abgleich von FA und FF vorgestellt. Es zeigt sich, dass die FA stark von Geometrie und Eigenschaft der Szenerieelemente abhängig sind, sodass gleiche Verhaltensanforderungen nicht zwangsweise gleiche FA bedingen. Diese Abhängigkeiten werden für die Spezifikation verwendet, die zugleich eine Definition von Abgleichskriterien für eine Auswahl von DRs und zugehörigen DCs ermöglicht. Um den Abgleich zu realisieren, wird eine fähigkeitsbasierte Routensuche entwickelt und umgesetzt. In die Routensuche fließen alle erarbeiteten Ergebnisse der Arbeit ein, sodass der gesamte Ansatz anhand der Anwendung auf ein reales Straßennetz evaluiert werden kann. Die Evaluation zeigt, dass die Identifikation von bewältigbaren Routen für AF anhand der Szenerie möglich ist und welche Hürden basierend auf identifizierten Defiziten noch überwunden werden müssen.

German
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-237775
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 16 Department of Mechanical Engineering > Institute of Automotive Engineering (FZD)
TU-Projects: Bund/BMBF|16EMO0286|UNICARagil
Date Deposited: 04 May 2023 12:04
Last Modified: 19 Jun 2023 09:41
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/23777
PPN: 508437504
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