TU Darmstadt / ULB / TUprints

Studienbegleitender Deutschunterricht an der Archäologie-Abteilung der Bursa Uludağ Universität

Şenyıldız, Anastasia ; Güler, Gülten (2023)
Studienbegleitender Deutschunterricht an der Archäologie-Abteilung der Bursa Uludağ Universität.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022132
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3214-şenyıldız.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Studienbegleitender Deutschunterricht an der Archäologie-Abteilung der Bursa Uludağ Universität
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022132
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im vorliegenden Beitrag wird der studienbegleitende Deutschunterricht in der Türkei am Beispiel der Archäologie-Abteilung der Bursa Uludağ Universität vorgestellt. Nach einem kurzen theoretischen Überblick über den studienbegleitenden Deutschunterricht und die Entwicklung des Leseverstehens darin wird über die Stellung der deutschen Sprache an der Archäologie-Abteilung berichtet. Ausführlicher eingegangen wird dabei auf die Konzeption einer sprachpraktischen Lehrveranstaltung aus dem ersten Studienjahr der Archäologie-Abteilung, in deren Rahmen eine explizite Schulung der Lesekompetenz durch die Vermittlung von Lesestrategien und Übersetzungstechniken im Hinblick auf archäologische Texte erfolgt. Dazu gehören zum einen populärwissenschaftliche Internet-Artikel über Ausgrabungsstätten in der Türkei und zum anderen authentisches Vorlesungsmaterial aus deutschsprachigen Fachvorlesungen der erwähnten Abteilung.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In this study, the subject of “Study-Accompanying German Courses” at the Department of Archeology in Bursa Uludağ University is addressed. After a brief introduction related to the theoretical development of the “Study-Accompanying German Courses” and the development of reading comprehension, information about the status of the German Language at the Archeology Departments is provided. What is aimed in detail is to help the students to develop their reading skills by teaching them the reading strategies and translation techniques based on archeological texts within the content of a foreign language course applied in the first class of Archeology Department. These texts are composed of both popular-scientific internet texts on the excavation sites in Turkey and of the original texts used in the German specialist field course of the department in question.

English
Uncontrolled Keywords: studienbegleitender Deutschunterricht, Deutsch als Fremdsprache, Archäologie, Leseverstehen, study-accompanying German courses, German as a foreign language, archeology, reading comprehension
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221328
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:21
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22132
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item