TU Darmstadt / ULB / TUprints

Beratung beim Extensiven Lesen im DaF-Unterricht

Hoffmann, Sabine (2023)
Beratung beim Extensiven Lesen im DaF-Unterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022126
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3209-hoffmann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Beratung beim Extensiven Lesen im DaF-Unterricht
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022126
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im folgenden Beitrag wird eine Beratungssequenz beim Extensiven Lesen im DaF-Unterricht aus einer multimodalen Perspektive untersucht. Das kurze Gespräch findet zwischen einer Lehrenden und einer Schülerin in einer zehnten Klasse an einem italienischen Gymnasium statt. Auf die Übersicht über den Forschungsstand zum Thema Beratung im Unterricht und die Beschreibung der Beratungsfunktion beim Extensiven Lesen folgt die Darlegung des gewählten methodischen Vorgehens. Die anschließende Interaktionsanalyse zielt darauf ab, multimodale Handlungsmuster beim Aufbau des Beratungsdiskurses offenzulegen sowie weiterführend zu Überlegungen bezüglich dessen Implementierung im Rahmen von Extensivem Lesen im DaF-Unterricht anzuregen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The following paper examines, from a multimodal perspective, a counseling sequence between a teacher and a student in the tenth grade at an Italian high school during a lesson of Extensive Reading in German as a foreign language. After an overview of the state of research on counseling during the lesson and a description of the function of counseling in extensive reading, there follows the presentation of the methodological procedure for the analysis. Analysis of the subsequent interaction aims to reveal multimodal patterns of action in the development of the counseling discourse, thus to encourage a reflection on the role of counseling in extensive reading.

English
Uncontrolled Keywords: Beratung, Extensives Lesen, Interaktion, multimodale Analyse, Unterrichtskommunikation, counseling, extensive reading, interaction, multimodal analysis, classroom research
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221260
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22126
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item