TU Darmstadt / ULB / TUprints

Arabisch als moderne Fremdsprache im Schulunterricht

Behzadi, Lale ; Konerding, Peter ; Nerowski, Christian (2023)
Arabisch als moderne Fremdsprache im Schulunterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022125
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3208-behzadi.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (918kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Arabisch als moderne Fremdsprache im Schulunterricht
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022125
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Sowohl im wissenschaftlichen Diskurs als auch in der Schulpraxis fristet der Arabischunterricht als moderner Fremdsprachenunterricht ein Schattendasein. Mit dem vorliegenden Artikel wird er ins Licht gerückt: Nach der Darstellung der gesellschaftlichen Relevanz und des Bildungspotentials des Arabischunterrichts werden bezugnehmend auf ein Schulprojekt didaktische Überlegungen dargestellt sowie empirische Befunde zu Teilnahmemotiven bzw. -begründungen der Schülerinnen und Schüler berichtet. Es wird ein Ausblick auf die Integrierung der Arabischdidaktik in die Lehrerbildung gegeben.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Both in academic discourse and school practice, teaching Arabic as a modern foreign language does not gain much attention. This article, however, spotlights Arabic didactics. After a delineation of the social relevance and the educational potential of Arabic tuition, some didactic considerations are reported on the basis of a teaching project. Empirical findings on students’ motives and reasons for participation are outlined. The article gives an outlook on the involvement of Arabic didactics in teacher education.

English
Uncontrolled Keywords: Arabischdidaktik, Aktionsforschung, Gymnasium, moderne Fremdsprache, Teaching Arabic as a Foreign Language (TAFL), action research, high school, modern foreign language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221252
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:22
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22125
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item