TU Darmstadt / ULB / TUprints

Herkunftssprecher/innen als Lehramtsstudierende: Hochschuldidaktische Herausforderungen für die sprachpraktische Ausbildung

Mehlhorn, Grit (2023)
Herkunftssprecher/innen als Lehramtsstudierende: Hochschuldidaktische Herausforderungen für die sprachpraktische Ausbildung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00022006
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3282-mehlhorn.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (985kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Herkunftssprecher/innen als Lehramtsstudierende: Hochschuldidaktische Herausforderungen für die sprachpraktische Ausbildung
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00022006
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Lehramtsstudierende, die in Deutschland bilingual aufgewachsen sind und später ihre Herkunftssprache unterrichten möchten, haben im Studium besondere Bedürfnisse in Bezug auf den Ausbau ihrer herkunftssprachlichen Kompetenzen. Der Beitrag beschäftigt sich am Beispiel russischsprachiger Herkunftssprecher/innen mit dieser für Sprachenzentren und Slavistikinstitute wichtigen Zielgruppe. Nach einer Analyse der sprachlichen Stärken und Defizite studentischer Herkunftssprecher/innen des Russischen aus der Sicht der Betroffenen werden hochschuldidaktische Implikationen für die sprachpraktische Ausbildung angehender Russischlehrkräfte mit biografisch bedingten Vorkenntnissen abgeleitet.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Teacher training students who have grown up bilingually in Germany and later wish to teach their heritage language have special needs during their studies with regard to the development of their heritage language competences. This article deals with this target group, using the example of Russian-speaking heritage language learners. After an analysis of the linguistic strengths and deficits of Russian heritage speakers from the point of view of the people concerned, didactic implications for the practical language training of prospective Russian teachers with biographical prior knowledge are derived.

English
Uncontrolled Keywords: Herkunftssprache, Russisch, Lehramtsstudierende, Sprachpraxis, Herkunfts-sprecher/in, Fremdsprachenlerner/in, Herkunftssprachendidaktik, Hochschule, Sprachenzentrum; heritage language, Russian, student teachers, language courses, heritage language speaker, foreign language learner, heritage language teaching, university, language centre
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-220067
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22006
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item