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Mehrsprachigkeit in Mikrosequenzen hochschulischer Lehre

Sennema, Anke (2023)
Mehrsprachigkeit in Mikrosequenzen hochschulischer Lehre.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021993
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehrsprachigkeit in Mikrosequenzen hochschulischer Lehre
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021993
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Einbezug von Mehrsprachigkeit im Studium Deutsche Philologie an Universitäten und Hochschulen beschränkt sich in den Fachseminaren meist auf das Englische, wohingegen andere, von Studierenden mitgebrachte Sprachen wenig berücksichtigt werden. Wie kann in hochschulischer Lehre die sprachliche Diversität der Studierenden besser berücksichtigt werden? Über drei Semester konnten Studierende in einem Fachseminar Referate und Lernposter mehrsprachig gestalten und selbst als Zuhörende die eigenen Rezeptionsstrategien reflektieren. Anhand von Erfahrungen aus dieser Arbeit werden Implikationen zur Modellierung des Umgangs mit Mehrsprachigkeit an Universitäten thematisiert. Der Einbezug plurilingualen Handelns wird als notwendig erachtet, um für hochschulische Lehre eine differenzfreundliche Lernumgebung zu gestalten und mitgebrachte Sprachen als Ressource für wissenschaftliches Lehren und Lernen zu erschließen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The inclusion of multilingualism in German philology studies at universities is usually limited to English, whereas other languages brought by students are not given much consideration. How can the linguistic diversity of students in higher education be better taken into account? Over a period of three semesters, students had the option to give oral presentations using plurilingual techniques, and to reflect their own reception strategies as listeners. Experiences from this work examine implications for modeling the handling of multilingualism at universities. The inclusion of plurilingual teaching methodology is considered necessary in order to create a design difference-friendly learning environment for higher education teaching, and to open up home languages as a resource for scientific teaching and learning.

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeit, Universität, Lehrkonzeption, Lehransatz, plurilinguale Lernformen, differenzfreundlich; multilingualism, university, conception of teaching, teaching approach, plurilingual learning practices, difference-friendly
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219934
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:20
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21993
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