TU Darmstadt / ULB / TUprints

Landeskunde/Kulturstudien und kulturelles Lernen im Fach DaF/DaZ – Eine Bestandsaufnahme und kritische Positionierung

Koreik, Uwe ; Fornoff, Roger (2023)
Landeskunde/Kulturstudien und kulturelles Lernen im Fach DaF/DaZ – Eine Bestandsaufnahme und kritische Positionierung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021957
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3246-koreik.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Landeskunde/Kulturstudien und kulturelles Lernen im Fach DaF/DaZ – Eine Bestandsaufnahme und kritische Positionierung
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021957
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In diesem etwas umfassenderen Artikel wird versucht, die Entwicklung im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache hinsichtlich des Bereichs Landeskunde/Kulturstudien für den Zeit-raum der letzten zehn Jahre nachzuzeichnen. Im Vordergrund steht dabei ein Überblick über die in dieser Zeit erschienenen empirischen Forschungsergebnisse und die aus diesen zu ziehenden Schlussfolgerungen für unser Fach. Zudem wird der Blick auf die aktuelle diesbezügliche Situation in den Feldern „Theorieentwicklung“ und „Methodik/Didaktik“ mit den Unterkapiteln „Lehrwerke“ und „Medieneinsatz“ gelenkt. Die Situation der Ausbildung in unserem Fach für das kulturelle Lernen wird beleuchtet, es wird auf Konfliktlinien hingewiesen und in einem Fazit mit Ausblick werden mögliche zukünftige Arbeitsschwerpunkte herausgearbeitet.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In this comprehensive article, we attempt to trace developments in the study of German as a foreign and second language over the last ten years with regard to the use of cultural studies and cultural learning in language classes. Our focus is on providing an overview of the empirical research results published during this period and their conclusions for our discipline. In addition, we draw attention to the current situation in the areas of "theory development" and "methodology/didactics" with the subchapters "textbooks" and "use of media". We highlight the situation of teacher training for cultural learning, draw attention to points of disagreement, and conclude by elaborating on the outlook for future work priorities.

English
Uncontrolled Keywords: Bild- und Filmeinsatz, empirische Forschung, kulturbezogenes Lernen, Lernprozesse, Stereotypen, use of images and films, use of empirical research, culture-related learning, learning processes, stereotypes
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219571
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:23
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21957
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item