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Fremdsprachliche Schreibkompetenz und angeleitete Selbstreflexion

Heine, Carmen (2023)
Fremdsprachliche Schreibkompetenz und angeleitete Selbstreflexion.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021943
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fremdsprachliche Schreibkompetenz und angeleitete Selbstreflexion
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021943
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Selbstreflexion wird in fremdsprachigem Textproduktionsunterricht und Textproduktionsberatung basierend auf Ansätzen aus der Lehr-/Lern-Psychologie, der Schreibwissenschaft und der Übersetzungswissenschaft eingesetzt. In kompetenzorientierten und metakognitiven Aktivitäten werden Studierende dazu angeleitet, aktiv und eigenverantwortlich ihren Textproduktionsprozess zu analysieren, zu evaluieren und zu regulieren. Sie setzen ihre Erkenntnisse in Lehr-/Lern-Kontexten und während ihrer fortschreitenden Professionalisierung prospektiv und reflexiv ein. Dieser Beitrag beleuchtet Tendenzen in der fremdsprachlichen Schreibdidaktik, erklärt deren metatheoretische Sicht und bietet einen disziplinübergreifenden Einblick in Selbstreflexion und Selbstregulation. Er beleuchtet wie diese in fremdsprachlichen Unterrichtsfelder eingesetzt wird. Daran schließen eine Bestandsaufnahme didaktisch nutzbarer Analysewerkzeuge der Selbstreflexion und Selbstregulation und eine Diskussion an.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Self-reflection, based on pedagogical psychology, writing research and translation studies approaches, is already used in foreign language text production pedagogy and in supervision. In competence-oriented and metacognitive activities, students are instructed to actively and independently analyse, evaluate and regulate their text production processes. They apply their experiences prospectively and reflexively in learning setting and during progressive professionalization. This article highlights tendencies in foreign language writing didactics, drawing on a meta-theoretical perspective. It offers a cross-disciplinary insight into self-reflection and self-regulation in different pedagogical settings. In addition, it presents and discusses tools from self-reflection research and how they can be utilized for writing training.

English
Uncontrolled Keywords: *kompetenz, individuelle Schreibregulationsstrategien, Mehrsprachigkeit, Selbstreflexion, Selbstregulation, competence, foreign-language text production, self-reflection, self-regulation
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219432
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:19
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21943
PPN:
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