TU Darmstadt / ULB / TUprints

Plus loin que le bout du nez / Über den Tellerrand: Interkulturelles Lernen im Französischunterricht und darüber hinaus

Leonhardt, Katharina (2023)
Plus loin que le bout du nez / Über den Tellerrand: Interkulturelles Lernen im Französischunterricht und darüber hinaus.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021911
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3308-leonhardt.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Plus loin que le bout du nez / Über den Tellerrand: Interkulturelles Lernen im Französischunterricht und darüber hinaus
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021911
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In den KMK-Bildungsstandards wird interkulturelle Kompetenz als „wesentliches Element des fremdsprachlichen Bildungskonzeptes“ beschrieben und es steht außer Frage, dass kulturelles Wissen insbesondere im Fremdsprachenunterricht vermittelt wird. Interkulturelles Lernen hingegen kann in dem engen Rahmen eines einzelsprachlichen Unterrichts allein kaum gelingen. Vielmehr muss es fächerübergreifend und -verbindend angebahnt und gefördert werden und ist als Teil des schulischen Erziehungsauftrages zu begreifen. Der vorliegende Beitrag stellt deshalb, ausgerichtet an den drei Dimensionen der interkulturellen Kompetenz „Wissen, Einstel­lun­gen und Bewusstheit“, einzelne Unterrichtsmaterialien vor und entwickelt fortlaufend Umsetzungs­vorschläge für einen Französischunterricht „qui voit plus loin que le bout du nez“.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

n their education standards, the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder (KMK) refers to intercultural skills as an essential element of the concept of foreign language education. There is no doubt that especially foreign language teaching imparts cultural knowledge. Intercultural learning however is difficult within the narrow frame and tight schedule of individual foreign language teaching. It should rather be implemented and nurtured in a crosscurricular and interdisciplinary way as an essential element of education goals in schools. According to the three dimensions of intercultural competence „knowledge, attitude and awareness“, this paper presents several teaching materials and develops implementation proposals for French language teachers „qui voient plus loin que le bout du nez“.

English
Uncontrolled Keywords: interkulturelle Kompetenz, sprachen- und fächer¬übergreifender Unterricht, Französischunterricht, intercultural competence, plurilingual and interdisciplinary teaching, French language teaching
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219117
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21911
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item