TU Darmstadt / ULB / TUprints

Schreiben mit digitalen Hilfsmitteln. Suchstrategien und Anwendungsmuster einiger schwedischer Deutschlernender

Knospe, Yvonne ; Malmqvist, Anita (2023)
Schreiben mit digitalen Hilfsmitteln. Suchstrategien und Anwendungsmuster einiger schwedischer Deutschlernender.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021900
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3301-knospe.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Schreiben mit digitalen Hilfsmitteln. Suchstrategien und Anwendungsmuster einiger schwedischer Deutschlernender
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021900
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Nutzung von frei verfügbaren Sprachlernressourcen im Internet ist gängige Praxis der Lernenden im Fremdsprachenunterricht in der schwedischen Schule geworden. Aus der Forschungsperspektive ist jedoch bisher wenig bekannt über die konkreten Anwendungsmuster und Strategien der Lernenden bei der Verwendung digitaler Lernhilfen. Die vorliegende Studie untersucht, wie schwedische Deutschlernende Online-Wörterbücher und Übersetzungsmaschinen beim Schreiben anwenden. Es werden acht Anwendungsmuster und Strategien beschrieben. Insgesamt zeigt sich eine große Heterogenität u.a. bezüglich der zielorientierten, planmäßigen Einbindung der Suchvorgänge in den Schreibprozess, der kompetenten Nutzung der Funktionen von Online-Ressourcen sowie der adäquaten Einbindung der Suchergebnisse in den eigenen Text.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The use of freely available language learning resources on the Internet has become common practice among foreign language learners at Swedish schools. From a research perspective, however, little is known about the particular application patterns and strategies of learners when employing digital learning tools. The present study investigates how Swedish learners of German apply online dictionaries and machine-based language translators when writing texts. The results show eight highly heterogeneous patterns and strategies. These include the goal-oriented and systematic implementation of online searches in the writing process, the competent use of the online resources’ functions as well as the adequate integration of search results in their own texts.

English
Uncontrolled Keywords: Schreibdidaktik, Schreibstrategien, Lernstrategien, Schreibprozess, digitales Schreiben; teaching and learning to write, writing strategies, learning strategies, writing process, digital writing.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219003
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:15
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21900
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item