TU Darmstadt / ULB / TUprints

Schreib- und Erzählimpulse: Rechercheorientierte und motivierende Schreibanlässe für den universitären Unterricht Deutsch als Fremdsprache

Lay, Tristan (2023)
Schreib- und Erzählimpulse: Rechercheorientierte und motivierende Schreibanlässe für den universitären Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021898
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3298-lay.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Schreib- und Erzählimpulse: Rechercheorientierte und motivierende Schreibanlässe für den universitären Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021898
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der vorliegende Beitrag stellt erprobte Schreibaufträge aus der fremdsprachlichen Arbeit mit australischen Deutschstudentinnen und -studenten auf den Niveaustufen B1 bis C1 (GER) vor. Bei den vorliegenden Schreibideen und Erzählimpulsen finden nicht nur fachspezifische Interessen, sondern auch die Lebenswelt der Studentinnen und Studenten Berücksichtigung: Adressatenbezogene Schreibanlässe motivieren zur Auseinandersetzung mit lebensnahen Situationen, in denen die Lernenden einerseits auf ihre Erfahrungen und ihr Vorwissen rekurrieren können, anderseits dazu aufgefordert werden, ergänzend rechercheorientiert zu arbeiten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This paper presents foreign writing assignments completed by Australian university students studying German at the B1 to C1 levels (CEFR). Not only subject-specific interests, but also real-life experiences of the students are considered in the presented writing approaches and impulses. Addressing related writing opportunities motivates students to engage in real-life situations in which they can refer to their experiences and prior knowledge and also encourages students to enrich their writing through topical research.

English
Uncontrolled Keywords: Förderung der Schreibmotivation, vorgabenorientierte Textproduktion, australische Deutschstudentinnen und -studenten, promoting motivation for writing, writing instructions, Australian students of German Studies
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218988
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:24
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21898
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item