TU Darmstadt / ULB / TUprints

Studienvorbereitender Deutschunterricht im Kontext chinesisch-deutscher Hochschulkooperation. Eine Vergleichsstudie an der CDTF und der CDHAW

Yang, Jianpei (2023)
Studienvorbereitender Deutschunterricht im Kontext chinesisch-deutscher Hochschulkooperation. Eine Vergleichsstudie an der CDTF und der CDHAW.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021890
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3336-yang.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Studienvorbereitender Deutschunterricht im Kontext chinesisch-deutscher Hochschulkooperation. Eine Vergleichsstudie an der CDTF und der CDHAW
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021890
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Studienbegleitender Deutschunterricht im Rahmen chinesisch-deutscher Hochschulkooperation ist seit Anfang des 21. Jahrhunderts eine neue Unterrichtsform im chinesischen DaF-Bereich. Hinsichtlich seiner spezifischen Bildungsziele sowohl im Fachstudium als auch in der Sprachlichen Bildung ist es von großer Relevanz, Aufmerksamkeit auf die Vermittlung der deutschen Sprache für die chinesischen Projektstudierenden zu legen. Jedoch wird dieser Bereich in chinesischen Fachkreisen übersehen. Im vorliegenden Artikel wird auf den Deutschunterricht an zwei repräsentativen Kooperationsprojekten in Qingdao und Shanghai vergleichend eingegangen, um herauszufinden, welche Unterrichtskonzepte für die Sprachvermittlung praktiziert werden. Darüber hinaus werden die Lernprobleme der Projektstudierenden ermittelt und die zugrundeliegenden Ursachen analysiert. Überlegungen zur Verbesserung der Deutschvermittlung werden anschließend ausgeführt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Since the beginning of the 21st century, German courses within the framework of Chinese-German university cooperation have been a new form of German teaching in China. With regard to their specific educational goals, both in the studies and in the language education, it is necessary to pay attention to the German language teaching in this area. However, this is overlooked for a long time. This paper compares German courses at two representative cooperative projects in Qingdao and Shanghai, in order to find out which teaching concepts are being practiced for German teaching. In addition, the learning problems of Chinese students are identified and the underlying causes are analyzed. Considerations for improving the teaching of German are then carried out.

English
Uncontrolled Keywords: Studienbegleitender Deutschunterricht, studienvorbereitender Deutschunterricht, chinesisch-deutsche Hochschulkooperation, Lernprobleme; Study accompanying German lessons, preparatory German lessons, Chinese-German university cooperation, learning problems
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218900
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 22 Jul 2024 08:19
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21890
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item