TU Darmstadt / ULB / TUprints

Internationalisierung in der (fremdsprachlichen) Lehrer*innenbildung: Ein Forschungsreview

Gerlach, David ; Lücke, Mareen (2023)
Internationalisierung in der (fremdsprachlichen) Lehrer*innenbildung: Ein Forschungsreview.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021838
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3354-gerlach.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Internationalisierung in der (fremdsprachlichen) Lehrer*innenbildung: Ein Forschungsreview
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021838
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieses Forschungsreview fasst die aktuell vorliegenden Erkenntnisse zu den Themenfeldern Internationalisierung und Studierendenmobilität im Ausland für Lehramtsstudierende im Allgemeinen sowie angehende Fremdsprachenlehrkräfte im Besonderen zusammen. Das gemeinsame Ziel von Internationalisierung der Lehrer*innenbildung liegt im interkulturellen Lernen und der späteren Reflexion dieser Erfahrungen innerhalb der Berufsbiographie der (angehenden) Lehrerinnen und Lehrer. Auslandserfahrungen werden jedoch nicht selten aufgrund von Rahmenbedingungen (z.B. Strukturen an Hochschulen) und (auch individuellen) Mobilitätshemmnissen eingeschränkt. Betreuungs- und Begleitprogramme, wie sie an verschiedenen deutschen Hochschulen bereits eingesetzt werden, haben die Chance, diese Hemmnisse zu reduzieren. In der Gesamtschau der vorliegenden empirischen wie theoretischen Beiträge zeigen sich Erkenntnisse und Desiderate in der Erforschung von Internationalisierung im (fremdsprachlichen) Lehramtsstudium.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This review summarises available research findings on the topics of internationalisation and student mobility abroad for student teachers in general and prospective foreign language teachers in particular. The common goal is intercultural learning and the later reflection of these experiences within the professional biography of (prospective) teachers. However, studying abroad becomes frequently restricted due to institutional conditions (e.g., lack of integrated study programmes) and individual obstacles to mobility. Supervision, mentoring and support programmes, as they are already implemented at various German universities, have the chance to reduce these obstacles. Through the overall view of the empirical and theoretical contributions presented here, research gaps and findings of internationalisation in (foreign language) teacher training become apparent.

English
Uncontrolled Keywords: Internationalisierung, Fremdsprachen, Lehrer*innenbildung, Ausland, Professionalisierung, internationalisation, foreign languages, teacher education, study abroad, professionalization
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218381
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:13
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21838
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item