TU Darmstadt / ULB / TUprints

‘A Good Neighbour is Better than a Far Friend’ – Using computer-based learning environments (CBLEs) for learning neighbour languages

Günther-van der Meij, Mirjam ; Urbanek, Lukas ; Vogelaer, Gunther De ; Jager, Jordi ; Duarte, Joana (2023)
‘A Good Neighbour is Better than a Far Friend’ – Using computer-based learning environments (CBLEs) for learning neighbour languages.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021815
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3371-günther-van der meij.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: ‘A Good Neighbour is Better than a Far Friend’ – Using computer-based learning environments (CBLEs) for learning neighbour languages
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021815
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This paper discusses the Digi+ project, a bilingual Dutch-German CBLE, aimed at primary school pupils between eight and ten years old in the German-Dutch border region. It describes the set-up of Digi+ as well as results from the first pilot study that was held with one Dutch and two German schools comprising six teachers and 107 pupils. Data were collected on language background of the participants, their attitudes towards the neighbour language and culture and teachers’ experiences and teachers’ impressions of pupils’ experiences of working with Digi+. Results show that pupils are enthusiastic about working with the bilingual CBLE and there is potential in the learning environment for enhancing neighbour language and culture education.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In diesem Beitrag wird das Projekt Digi+ vorgestellt, eine zweisprachige niederländisch-deutsche computerbasierte Lernumgebung (CBLE), die sich an GrundschülerInnen zwischen acht und zehn Jahren in der deutsch-niederländischen Grenzregion richtet. Neben dem Aufbau von Digi+ werden auch die Resultate einer ersten Pilotphase der Lernumgebung beschrieben, die mit einer niederländischen und zwei deutschen Schulen (sechs Lehrkräfte und 107 Lernende) durchgeführt wurde. Es wurden Daten zum Sprachhintergrund der TeilnehmerInnen, zur Einstellung gegenüber der Nachbarsprache und -kultur sowie über die Erfahrungen der LehrerInnen und SchülerInnen (aus der Sicht der Lehrpersonen) bei der Arbeit mit Digi+ gesammelt und ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass die SchülerInnen begeistert von der Arbeit mit der zweisprachigen CBLE sind und dass Digi+ das Potenzial hat, die Sprach- und Kulturerziehung der Nachbarn zu verbessern.

German
Uncontrolled Keywords: Neighbour languages, CBLE, language attitudes, Nachbarsprachen, computerbasiertes Lernen, CLIL, Spracheinstellungen
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218156
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21815
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item