Item Type: |
Article |
Type of entry: |
Secondary publication |
Title: |
Entwicklung eines kraftgeregelten Roboterentgratsystems mit Hilfe von Fuzzy-Logik |
Language: |
German |
Date: |
2021 |
Place of Publication: |
Darmstadt |
Year of primary publication: |
1994 |
Publisher: |
De Gruyter |
Journal or Publication Title: |
at ‐ Automatisierungstechnik |
Volume of the journal: |
42 |
Issue Number: |
5 |
DOI: |
10.26083/tuprints-00019466 |
Corresponding Links: |
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Origin: |
Secondary publication service |
Abstract: |
In diesem Beitrag wird ein auf der Kraftregelung und der Fuzzy-Logik basierendes Roboterentgratkonzept vorgestellt. Ein Algorithmus zur On-line-Erkennung der Positionsungenauigkeiten und der Gratausprägung und darauf aufsetzend, ein Regelkonzept zur Erzeugung entsprechender Bahnkorrekturen, basierend auf der Normal- und Tangentialkraftregelung, werden entwickelt. Das neu vorgestellte Entgratkonzept und der Kraftregler werden mit Hilfe der Fuzzy-Logik ausgeführt, damit die Reglerparameter an den aktuellen Arbeitspunkt adaptiert werden, die Auswirkung der in Meßwerten enthaltenen Störungen vermindert wird, und das sprunghafte Verhalten beim Ausgleich der Positionsungenauigkeiten verhindert wird. Implementierung und experimentelle Ergebnisse des Entgratkonzeptes werden präsentiert und seine Eigenschaften in Relation zum Einsatz eines konventionellen ΡID-Reglers diskutiert. |
Alternative Abstract: |
Alternative Abstract | Language |
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This paper presents a robotic deburring strategy based
on force feedback control and fuzzy logic. By controlling
the deburring force in the normal and tangential directions of the desired trajectory positional inaccuracies and
unknown burr sizes are detected on line and real-time
motion corrections are conducted in such a way that the
positional inaccuracies are compensated and unknown
burr sizes are completely removed. With the use of fuzzy
logic control controller parameters are adjusted automatically according to working conditions, disturbances
involved in data measurement are suppressed, and
smooth behaviour in the compensation of the positional
inaccuracies is achieved. Implementation of and experimental results about the proposed deburring strategy are
described and its main features are discussed in relation
with a conventional PID-Controller. | English |
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Status: |
Publisher's Version |
URN: |
urn:nbn:de:tuda-tuprints-194664 |
Classification DDC: |
600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering |
Divisions: |
18 Department of Electrical Engineering and Information Technology > Institut für Automatisierungstechnik und Mechatronik > Control Methods and Robotics (from 01.08.2022 renamed Control Methods and Intelligent Systems) |
Date Deposited: |
22 Sep 2021 08:25 |
Last Modified: |
11 Aug 2023 06:35 |
URI: |
https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/19466 |
PPN: |
510503039 |
Export: |
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