TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fachorientierung von Anfang an – Vorbereitende Überlegungen zu einem Projekt an der Technischen Universität Darmstadt

Kühn, Bärbel (2023)
Fachorientierung von Anfang an – Vorbereitende Überlegungen zu einem Projekt an der Technischen Universität Darmstadt.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013092
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3181-kühn.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (822kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fachorientierung von Anfang an – Vorbereitende Überlegungen zu einem Projekt an der Technischen Universität Darmstadt
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013092
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Es ist Konsens, dass gelingende Integration von Migrant*innen davon abhängt, wie schnell sie Deutsch lernen und dass dabei Deutsch für den Beruf und für das Fachstudium eine große Rolle spielt. Während es auf der einen Seite schon Sprachkurse und -bücher gibt, die dies von Anfang an, also ab A1, anbieten, hinkt der Gemeinsame europäische Referenzrahmen noch hinterher. Hier gibt es Berufs- und Fachorientierung erst ab B1. Daran hat auch der Companion, die Ergänzung des GER, nichts geändert und auch UNIcert®, das Zertifikatssystem der Sprachenzentren an Hochschulen, hat noch nicht auf den Bedarf reagiert. An der TU Darmstadt ist ein Projekt geplant, das dem abhelfen will.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

There is a consensus that the integration of migrants will be more successful the faster they are learning German, especially German for professional and university purposes. On the one hand there are language courses and books for special purposes starting at A1, on the other hand the CEFR lags behind: Vocational and subject orientation start at B1. The Companion, the new addition of the CEFR doesn’t alter the fact and also UNIcert®, the certification scheme of the organisation of language centres at German universities, didn’t react so far. At the Technische Universität Darmstadt a project is planned to meet the need.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130920
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13092
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item