TU Darmstadt / ULB / TUprints

Eher Container als Konstrukt: Zum deutschsprachigen Raum in Deutsch als Fremdsprache

Shafer, Naomi (2023)
Eher Container als Konstrukt: Zum deutschsprachigen Raum in Deutsch als Fremdsprache.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00013064
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3154-shafer.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (911kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Eher Container als Konstrukt: Zum deutschsprachigen Raum in Deutsch als Fremdsprache
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00013064
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieser Beitrag befasst sich mit der Frage nach einem Spatial Turn im Fach Deutsch als Fremdsprache (DaF). Zuerst werden raumtheoretische Grundlagen resümiert. Danach wird der Umgang mit (dem deutschsprachigen) Raum im Bereich DaF beleuchtet und es werden zehn DaF-Lehrwerke auf Anfangs- und Mittelstufe explorativ analysiert. Darin findet Raum systematisch handlungsorientiert Eingang, zumeist als Wohn- und Lebensort oder Ausflugs- und Urlaubsziel. Von Ausnahmen abgesehen, werden Raumkonzepte dabei als objektiv existierende Gegebenheiten vermittelt, deren Konstruktionscharakter ebenso wenig kritisch reflektiert wird wie das tradierte positive Bild des deutschsprachigen Raums als dezidiert (er-)lebenswertem Ort.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This paper addresses the question of a spatial turn in German as a Foreign Language (GFL). After summarizing the theoretical background, the text looks at the concept of a German-speaking area in GFL and reports on an explorative analysis of ten GFL course books at beginning and low intermediate level, which include space systematically in an action-oriented way, mostly as places to live and as a destination for trips and holidays. With few exceptions, spatial concepts are taught as objectively existing facts, whose nature as constructs is put into question as little as is the positive picture of the German-speaking area as a place worth living and/or experiencing.

English
Uncontrolled Keywords: Deutsch als Fremdsprache; Spatial Turn; Raum; Raumvorstellungen; Lehrwerksanalyse; Landeskunde; Landesbild; German as a Foreign Language; Spatial Turn; space; concepts of space; textbook analysis; cultural studies; image of a country.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130643
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13064
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item