TU Darmstadt / ULB / TUprints

Förderung mehrsprachigkeitssensibler professioneller Handlungskompetenz angehender Englischlehrkräfte

Niesen, Heike (2023)
Förderung mehrsprachigkeitssensibler professioneller Handlungskompetenz angehender Englischlehrkräfte.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013050
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3145-niesen.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (982kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Förderung mehrsprachigkeitssensibler professioneller Handlungskompetenz angehender Englischlehrkräfte
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013050
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Untersuchungsgegenstand des vorliegenden Beitrags ist die mehrsprachigkeitssensible, professionelle Handlungskompetenz angehender Englischlehrkräfte. Zu Beginn und nach Abschluss zweier universitärer Seminare zur Förderung mehrsprachigkeitssensibler professioneller Wahrnehmungs- und Handlungskompetenz wurde die Kompetenzentwicklung der Studierenden durch den Einsatz textbasierter Fallvignetten nachgezeichnet. Es zeigte sich eine Erhöhung der angestrebten Kompetenz zum zweiten Messzeitpunkt, die mit Blick auf unterrichtliche Zielvorgaben unterschiedlichen Ausprägungen unterlag.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The present investigation addresses pre-service English teachers‘ multilingual-sensitive professional action competence. The participants attended two university seminars which aimed at fostering their multilingual-sensitive professional vision and action competence. In a pre-/post-test design, text-based case vignettes were implemented to examine the development of students’ competence. The investigation reveals a heightened competence level in the post-test, albeit with differences in quantity and quality when addressing distinct lesson goals.

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeit, Handlungskompetenz, Englischunterricht, Fallvignetten; plurilingualism, action competence, teaching English as a foreign language, case vignettes
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130501
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13050
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item