TU Darmstadt / ULB / TUprints

CLIL, sprachsensibler Fachunterricht, sprachbewusster Unterricht, Bildungssprache, DaZ, Language Awareness? Welche Konzepte brauchen Lehrkräfte in der Primarstufe in Österreich?

Demmig, Silvia (2023)
CLIL, sprachsensibler Fachunterricht, sprachbewusster Unterricht, Bildungssprache, DaZ, Language Awareness? Welche Konzepte brauchen Lehrkräfte in der Primarstufe in Österreich?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013049
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3144-demmig.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (953kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: CLIL, sprachsensibler Fachunterricht, sprachbewusster Unterricht, Bildungssprache, DaZ, Language Awareness? Welche Konzepte brauchen Lehrkräfte in der Primarstufe in Österreich?
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013049
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Ausgehend von einem Vergleich der Konzepte CLIL-DaF und sprachsensibler Unterricht DaZ entwickelt die Autorin Kompetenzprofile für Lehrkräfte in der Primarstufe, die einen solchen sprachsensiblen Sachunterricht gestalten müssen. Die Frage, wie die Ausbildung der Lehrkräfte gestaltet sein muss, um sie auf diese Aufgabe vorzubereiten, steht im Mittelpunkt des Beitrages.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Starting from a comparison between the concepts of CLIL in GFL and language-sensitive teaching in GSL, the author is developing competency profiles for those teachers at primary level who have to design language-sensitive general social and science classes. At the centre of this paper is the question of what teacher training should be like in order to prepare them for these challenges.

English
Uncontrolled Keywords: CLIL-DaF, sprachsensibler Unterricht, Primarstufe, Lehrerausbildung, DaZ, Kompetenzen von Lehrkräften; CLIL in GFL, language-sensitive teaching, primary level, teacher training, GSL, teacher competencies
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130498
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13049
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item