TU Darmstadt / ULB / TUprints

Mehr Souveränität in der Sprachförderung im Fach mit SCHULWÄRTS!: Ein Bericht aus der Praxis

Semyonova, Anastassiya ; Trutz, Tobias ; Waag, Jennifer (2023)
Mehr Souveränität in der Sprachförderung im Fach mit SCHULWÄRTS!: Ein Bericht aus der Praxis.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2018, 23 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013046
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3141-semyonova.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (781kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehr Souveränität in der Sprachförderung im Fach mit SCHULWÄRTS!: Ein Bericht aus der Praxis
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2018
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 23
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013046
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Das Goethe-Institut hat 2015 ein zentrales, stipendienbasiertes Programm zur Vermittlung von kurzzeitigen Schulpraktika für Lehramtsstudierende und junge Lehrkräfte an vom Goethe-Institut betreuten Schulen im Ausland mit dem Fokus auf Studierende der MINT-Fächer aufgelegt (https://www.goethe.de/schulwaerts). Das Ziel des Praktikums besteht darin, die Förderung der durch das Goethe-Institut betreuten Schulen im Ausland nachhaltiger zu gestalten und die Internationalisierung der deutschen Lehrerausbildung zu unterstützen. Gefördert wird SCHULWÄRTS! durch das Auswärtige Amt sowie die Praktikumsaufenthalte in China und der Türkei durch die Stiftung Mercator. Bewerben können sich deutschlandweit Lehramtsstudierende aller Studienformen und -gänge, Referendare und junge Lehrkräfte aller Fächerkombinationen und Schulformen. Eine wissenschaftlich fundierte Evaluation wird durchgeführt und anschließend veröffentlicht. Folglich kann zum aktuellen Zeitpunkt nur auf subjektive Erfahrungen der SCHULWÄRTS!-Stipendiaten zurückgegriffen werden. Dieser Artikel gibt einen Einblick in die Programm- und Seminarstrukturen von SCHULWÄRTS! und fungiert als Praxisbericht.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In 2015, the Goethe-Institut initiated a centrally administered, scholarship-based short-time internship programme for teacher training students and young teachers – with a special focus on natural sciences (MINT) – at partner-schools of the GoetheInstitutes worldwide (https://www.goethe.de/schulwaerts – only available in German). The intention of the internshipprogramme is to have a sustainable collaboration with the partner-schools of the Goethe-Institut and to support the internationalisation of teacher education in Germany. SCHULWÄRTS! is funded by the German Federal Foreign Office and the Stiftung Mercator which finances the internships in China and Turkey. Teacher trainees from all levels, subject combinations and school types can apply for SCHULWÄRTS!. A scientific evaluation is carried out at the moment and will be published soon. Accordingly, this article only embodies subjective experiences with SCHULWÄRTS! by some fellows. Additionally, it gives an insight into the programme and seminar structures of SCHULWÄRTS! and functions as an experience report.

English
Uncontrolled Keywords: Sprachförderung im Fach, CLIL, DaF/DaZ, Lehramtsstudierende, Lehramtsstudium, junge Lehrkräfte, Goethe-Institut, Praktikum, SCHULWÄRTS!, Praxissemester, Referendare, Sprachsensibilität; subject-based language support, CLIL, German as Foreign Language, German as a Second Language, teacher training, young teachers, GoetheInstitut, internship, SCHULWÄRTS!, practical semester, student teacher
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130468
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13046
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item