TU Darmstadt / ULB / TUprints

Mehrsprachigkeit – Language Awareness – Sprachbewusstheit. Eine persönliche Einführung

Oomen-Welke, Ingelore (2023)
Mehrsprachigkeit – Language Awareness – Sprachbewusstheit. Eine persönliche Einführung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012966
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3081-oomen-welke.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (862kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehrsprachigkeit – Language Awareness – Sprachbewusstheit. Eine persönliche Einführung
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012966
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In diesem Artikel wird ein persönlicher Blick auf 50 Jahre Erfahrung mit Language Awareness und Mehrsprachigkeit geworfen: von sprachvergleichenden Anfängen in den 1960er Jahren über die Anfänge einer DaZ-Didaktik bis zur Wahrnehmung der Sprachenvielfalt, für die Language Awareness ein handhabbares Konzept bereitstellte. Damit dieses Konzept im Unterricht ankommt, muss es praktisch aufbereitet und durch Unterrichtsmaterialien gestützt werden. Materialien sind entstanden, ihre Verbreitung bleibt noch gering.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The purpose of this article is to cast a personal glance at the experiences of the last 50 years within Language Awareness and multilingualism. Furthermore it will reflect on the cross-linguistic beginnings (comparing languages) in the 1960s and the beginnings of teaching German as a second Language. In conclusion it will elaborate on the recognition of linguistic diversity, which through the help of concepts of Language Awareness finally became manageable. For this concept to reach the classroom, it had to have practical form and supported through proper teaching materials. Unfortunately even though materials came into existence, their circulation still remains relatively low.

English
Uncontrolled Keywords: Sprachvergleich, Mehrsprachigkeit, Language Awareness, Deutsch als Zweitsprache, Sprachenvielfalt, Herkunftssprachen, Unterrichtsmaterial, Sprachaufmerksamkeit; Language Comparison, Multilingualism, Language Awareness, German as a second language, languages of origin, teaching materials
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129668
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:28
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12966
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item