TU Darmstadt / ULB / TUprints

Autonomes und interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht – unvereinbar oder untrennbar?

Boeckmann, Klaus-Börge (2023)
Autonomes und interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht – unvereinbar oder untrennbar?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2015, 20 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012937
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3033-boeckmann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Autonomes und interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht – unvereinbar oder untrennbar?
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2015
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 20
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012937
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In der in den letzten beiden Jahrzehnten erheblich intensivierten Diskussion zur Lernendenautonomie ist autonomes Lernen im interkulturellen Bereich eher ein Randthema. Dieser Beitrag stellt die Frage der Vereinbarkeit von interkulturellem und autonomem Lernen und präsentiert zunächst zwei Zugänge, die zu gegensätzlichen Ergebnissen kommen. Die These von der Vereinbarkeit, ja Untrennbarkeit, der beiden Lernbereiche scheint jedoch überzeugender und weiter verbreitet. Angesichts der Breite der Autonomiediskussion wird in der Folge der Fokus auf Lernendenzentrierung als wichtiges Element von Autonomie gelegt und untersucht, welche Grundlagen es für eine lerndendenzentrierte Unterrichtskonzeption gibt und welche Vorteile sie hat. Bei den Überlegungen zur Anwendung lernendenzentrierter Konzepte im Bereich der interkulturellen Kompetenz wird der Schwerpunkt auf den Kompetenzbereich der Einstellungen gelegt und an einigen Beispielen illustriert, wie autonomes und interkulturelles Lernen in projektförmigen Lernaufgaben verschränkt werden können.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The discussion on learner autonomy has intensified considerably in the last two decades, but autonomous learning in the intercultural field has remained a fairly marginal topic. This paper examines the compatibility of intercultural and autonomous learning and starts by presenting two approaches that come to contradicting conclusions. The hypothesis that both learning fields are compatible, or indeed inseparable, appears better founded and more popular, however. Considering the broad scope of the discussion, the paper continues by focussing on learner-centredness as an important element of autonomy. The rationale for and advantages of learner-centred concepts of teaching and learning are discussed. In reflecting on the application of learner-centred concepts in the field of intercultural competence the emphasis is laid on attitudes as an area of competence. Some examples show how autonomous and intercultural learning can be interlaced in project-type learning tasks.

English
Uncontrolled Keywords: Lernendenautonomie (Lernerautonomie), interkulturelle (kommunikative) Kompetenz, (Lern-) Aufgaben, Lernendenzentrierung (Lernerzentrierung), Lerntheorie, Sprachdidaktik; learner autonomy, intercultural (communicative) competence, (learning) tasks, learner-centredness, learning theory, language pedagogy
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129377
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12937
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item