TU Darmstadt / ULB / TUprints

Prüfen sprachlicher Kompetenzen internationaler Studienanfänger an deutschen Hochschulen – Was leistet der TestDaF?

Marks, Daniela (2023)
Prüfen sprachlicher Kompetenzen internationaler Studienanfänger an deutschen Hochschulen – Was leistet der TestDaF?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2015, 20 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012902
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2464-marks.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (978kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Prüfen sprachlicher Kompetenzen internationaler Studienanfänger an deutschen Hochschulen – Was leistet der TestDaF?
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2015
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 20
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012902
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Studienanfänger¹ müssen an der Hochschule viele neue Aufgaben meistern und in unterschiedlichen Situationen sprachlich angemessen handeln. Insbesondere internationalen Studienanfängern bereitet dies oft Schwierigkeiten. Ziele des vorliegenden Beitrags sind zu untersuchen, inwiefern der TestDaF sprachliche Handlungen prüft, die internationale Studierende an den Hochschulen in Deutschland zu Beginn ihres Studiums beherrschen müssen, und typische Schwierigkeiten von Studienbewerbern und Studienanfängern herauszuarbeiten. Davon ausgehend sollen Empfehlungen für die Kursinhalte von studienvorbereitendem und studienbegleitendem Deutschunterricht unterbreitet werden. Zu diesem Zweck werden die Ergebnisse einer Bedarfsanalyse zu sprachlichen Anforderungen im Hochschulstudium mit den Anforderungen des TestDaF verglichen. Zudem wurden Prüfungsleistungen von TestDaF-Teilnehmern auf typische Fehler und Schwierigkeiten hin untersucht, um weitere Hinweise für inhaltliche Schwerpunkte des studienvorbereitenden und -begleitenden Deutschunterrichts geben zu können.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

University entrants have to master many new challenges in institutions of higher education and act linguistically appropriately in different situations. This is often particularly difficult for international students at the beginning of their studies. The present article explores to what extent the TestDaF examines campus-life situations that have to be mastered by first-year students at institutions of higher education in Germany. The aim is also to identify which of these tasks are typically difficult for prospective students and university entrants. Based on these findings, recommendations are to be given to improve pre-sessional preparatory courses and German language courses during term-time with regard to their content. For this purpose the results of a needs analysis of linguistic requirements in academic environments are compared with the requirements of the TestDaF tasks. Furthermore, typical mistakes and difficulties in test takers’ performances on the TestDaF are analysed to enable further advice on the appropriate focuses in German language courses in higher education.

English
Uncontrolled Keywords: Sprachprüfung, Studienbewerber, sprachliche Studierfähigkeit, Sprachhandlungen im Hochschulkontext, Vorbereitung; language exam, university entrants, lingustic preparedness for studyies, language tasks at institutions of higher learning, preparation
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129022
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12902
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item