TU Darmstadt / ULB / TUprints

Towards an error taxonomy for student writing

Dobrić, Nikola ; Sigott, Guenther (2023)
Towards an error taxonomy for student writing.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012884
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2313-dobrić.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (801kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Towards an error taxonomy for student writing
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012884
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Current practice in writing assessment has tended to divert attention from the notion of error in favour of more global and intuitive descriptions of learner performance. As a result, experts tend to disagree in the way errors in student writing are described. This brings about complications for student feedback as well as for studying the construct validity (cf. Messick 1989) of rater-mediated assessments of student writing by means of computer-corpus-based methodology, which requires reliable annotation. In order to alleviate these complications, an error taxonomy is proposed which could serve as a basis for student feedback on the one hand, and as a basis for corpus-based studies into the construct validity of large-scale assessments of writing, on the other.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Die gegenwärtige Praxis der Beurteilung von Kompetenz im Schreiben tendiert dazu, den Begriff des Fehlers zugunsten von eher globalen und intuitiven Beschreibungen von Lernerperformanz in den Hintergrund zu drängen. Dies führt unter ExpertInnen zu Uneinigkeit bei der Beschreibung von Fehlern in Lernerperformanzen. Einerseits entstehen dadurch Komplikationen bei der Formulierung von Lerner-Feedback. Anderseits entstehen Komplikationen bei Untersuchungen zur Konstruktvalidität (cf. Messick 1989) von beurteilergestützten Testverfahren mittels computerbasierter Methodologie, die zuverlässige Fehlerannotierung voraussetzt. Zur Abhilfe wird hier eine Fehlertaxonomie vorgeschlagen, die sowohl die Formulierung von Lerner-Feedback erleichtern als auch bei computerbasierten Validierungsstudien von Kompetenzbeurteilungen im Schreiben mit großen ProbandInnenzahlen hilfreich sein soll.

German
Uncontrolled Keywords: Error analysis, error taxonomy, learner corpora, scope, substance, annotation, inter-rater agreement, inter-annotator agreement, rating, validation, feedback
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-128849
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:15
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12884
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item