TU Darmstadt / ULB / TUprints

Aktuelle Tendenzen im computerunterstützten (Fach-) Fremdsprachenunterricht

Szerszeń, Pawel (2023)
Aktuelle Tendenzen im computerunterstützten (Fach-) Fremdsprachenunterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012861
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2305-szerszeń.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (901kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Aktuelle Tendenzen im computerunterstützten (Fach-) Fremdsprachenunterricht
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012861
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die heutigen Entwicklungen im Bereich der Kommunikations- und Informationstechnologien tragen u.a. dazu bei, dass wir immer wieder mit neuen E-Learning-Angeboten im (Fach-)Fremdsprachenunterricht konfrontiert werden. Diese Tatsache stellt u.a. die FremdsprachendidaktikerInnen vor neue Herausforderungen, für die eine kritische Reflexion über die didaktische Effizienz von E-Learning-Produkten Vorrang hat. Für eine solche didaktische Reflexion muss jedoch zunächst geklärt werden, welche Haupttypen von E-Learning-Produkten bestehen. Das Hauptziel des vorliegenden Beitrags ist somit der Versuch, die zurzeit bestehenden Haupttypen zu erfassen, zu kategorisieren sowie mit einigen Beispielen zu veranschaulichen wie auch auf interessante Features ausgewählter Lernplattformen/Lernprogramme und auf einige neue E-Learning-Tendenzen hinzuweisen. Dieser Überblick stellt eine nötige und geeignete Grundlage für eine zukünftig mögliche Effizienzreflexion und -diskussion vor dem Hintergrund möglicher Produktvergleiche dar¹.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Current developments in the fields of communication and information technology contribute to the situation that we are faced continuously with new e-learning software in second language teaching. This fact presents new challenges for, in particular, teachers of foreign languages, which require a critical examination of the didactic effectiveness of e-learning products. As a prerequisite for such a didactic reflection the main types of e-learning products must first be described. The principal aim of the present article, therefore, is the attempt to record the currently existing main types of e-learning products and to categorize them. Furthermore, the objective is to present several examples and to point out some interesting features of selected learning platforms/programs and to examine a number of new tendencies. This overview should therefore offer the necessary and appropriate basis for a subsequent reflection on, and a discussion of, the effectiveness against the background of comparisons of e-learning products.

English
Uncontrolled Keywords: Lernplattformen, E-Learning, E-Learning-Produkte, (Fach-)Fremdsprachenunterricht
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-128616
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 22 Jul 2024 08:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12861
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item