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Mehrsprachigkeit und Migration – Schulische Zweitsprachenförderung in Kanada

Schuett, Lena (2023)
Mehrsprachigkeit und Migration – Schulische Zweitsprachenförderung in Kanada.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012782
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehrsprachigkeit und Migration – Schulische Zweitsprachenförderung in Kanada
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012782
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Den Studien des Program for International Student Assessment (PISA) zufolge sind fest etablierte Sprachförderungsprogramme mit klar definierten Zielen und Standards Teil des Bedingungsgefüges von Erklärungsansätzen für den Erfolg von SchülerInnen mit Migrationshintergrund. Der vorliegende Beitrag greift diesen Gedanken auf und beleuchtet die Zweitsprachenförderungsprogramme in Kanada. Die Hintergründe und Zusammensetzung der mehrsprachigen Bevölkerung Kanadas werden ebenso thematisiert wie die Förderung der English Language Learners im Kontext Schule. Hierbei stehen sowohl theoretischkonzeptionelle Maßnahmen als auch Beispiele aus der Praxis im Fokus, die durch Ergebnisse aus der Forschungsliteratur fundiert werden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The Program for International Student Assessment (PISA) indicates that long-standing language support programs with clearly defined goals and standards are, among other factors, responsible for the success students with a migration background demonstrate in school. This paper investigates this premise by analyzing second language support programs in Canada. The history and the composition of the immigrant population as well as the support of English Language Learners in school are discussed. In order to do so, theoretical concepts as well as practical examples are emphasized, which will be supported by findings in the current research literature of the field.

English
Uncontrolled Keywords: Kanada, Alberta, Multikulturalismus, Mehrsprachigkeit, Zweitsprachenförderung, English Language Learners
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127827
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:29
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12782
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