TU Darmstadt / ULB / TUprints

Häppchen oder Hauptgericht? Zeichen der Stagnation in der deutschen Mehrsprachigkeitsdidaktik

Marx, Nicole (2023)
Häppchen oder Hauptgericht? Zeichen der Stagnation in der deutschen Mehrsprachigkeitsdidaktik.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012776
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2291-marx.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (949kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Häppchen oder Hauptgericht? Zeichen der Stagnation in der deutschen Mehrsprachigkeitsdidaktik
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012776
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die vorliegende Studie untersucht die Diskrepanz zwischen mehrsprachiger Ideologie, politischer Anforderung und Lehrpraxis in Bezug auf die Mehrsprachigkeit von SchülerInnen im deutschen Klassenzimmer. In einem Vergleich zwischen offiziellen Anforderungen durch Bund und Länder und zugelassenen Lehrwerken für die 1.-10. Klasse wird deutlich, dass die Unterstützung mehrsprachiger Kompetenzen zwar erstrebt wird, jedoch noch nicht erfolgreich in die Lehrwerkpraxis eingegangen ist.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The present paper focuses on the gap between ideology, official curricula and classroom practice regarding acceptance of students’ multilingualism and possibilities for capitalizing on their language resources. Concentrating on official national and state guidelines in Germany and the state-approved textbooks for German classes in Grades 1-10, it becomes apparent that steps towards supporting plurilingual competencies have produced some well-meaning concepts but fail at the border to the classroom.

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeit, Lehrwerkanalyse, Bildungsstandards, Herkunftssprachen
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127766
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12776
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item