TU Darmstadt / ULB / TUprints

Erdkunde als CLILiG-Fach in Norwegen. Beschreibung eines Unterrichtsprojekts

Birnbickel, Jutta (2023)
Erdkunde als CLILiG-Fach in Norwegen. Beschreibung eines Unterrichtsprojekts.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2013, 18 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012750
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2329-birnbickel.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Erdkunde als CLILiG-Fach in Norwegen. Beschreibung eines Unterrichtsprojekts
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2013
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 18
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012750
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Ich möchte in diesem Artikel zeigen, dass sich bilingualer Sachfachunterricht auch durchführen lässt, ohne dass die SchülerInnen eine Fremdsprache beherrschen müssen. Die physische Geographie eignet sich sehr gut dazu. Zum einen ist der Fachstoff international und zum anderen muss man den Stoff visualisieren, egal ob dieser in der Muttersprache oder in einer Fremdsprache unterrichtet wird. Ich stelle zuerst das Fach Geographie in Norwegen und als CLILiG Fach vor. Um meine Ideen über die Durchführbarkeit von Erdkunde als CLILiG Fach zu zeigen, beschreibe ich, wie eine Unterrichtsstunde aussehen könnte.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

I would like to introduce the possibility of CLIL lessons in geography without speaking the foreign language on a high level. The physical geography is a good example for that. First of all the subject is international with international terms. Secondly you have to visualize the subject whether you teach it in your mother tongue or in a foreign language. In this article I will first introduce the subject geography in Norway. Then I will present my ideas of CLIL lessons in geography by describing one lesson.

English
Uncontrolled Keywords: CLILiG in Norwegen, Erdkunde
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-127500
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12750
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item