TU Darmstadt / ULB / TUprints

Zur Veränderung mentaler Modelle beim Lernen mit Grammatikanimationen : Ziele, Methoden und Ergebnisse einer Pilotstudie

Grass, Anja (2023)
Zur Veränderung mentaler Modelle beim Lernen mit Grammatikanimationen : Ziele, Methoden und Ergebnisse einer Pilotstudie.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2013, 18 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012699
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2346-grass.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (951kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Zur Veränderung mentaler Modelle beim Lernen mit Grammatikanimationen : Ziele, Methoden und Ergebnisse einer Pilotstudie
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2013
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 18
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012699
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Dieser Beitrag berichtet von dem Versuch, die Veränderung mentaler Modelle beim Lernen mit Grammatikanimationen zu erfassen. In dem Experiment lernten Schüler eines Münchner Gymnasiums mit einem animierten Lernprogramm, welches zuvor bereits erfolgreich auf seine Wirksamkeit überprüft wurde. Die Diagnose der mentalen Modelle erfolgte im System HIMATT. Die Ergebnisse des Pilotversuchs zeigen auf, welches Potenzial in der Erfassung mentaler Modelle für die Evaluation von Lernsoftware liegt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This report is from a pilot study which has the goal to assess the change in mental models while learning, using grammar animations. For the experiment, an animated learning program was used by students at a Munich high school, which had already been successfully tested. The assessment of mental models was conducted by using the HIMATT system. The results of the pilot demonstrate the potential of mental model assessment for the evaluation of learning software.

English
Uncontrolled Keywords: Mentale Modelle, Grammatikanimationen, Evaluation, HIMATT
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-126990
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12699
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item