TU Darmstadt / ULB / TUprints

Bildnarrationen im Fremdsprachenunterricht - Vermittlung von Bildverstehens- strategien

Damman-Thedens, Katrin ; Michalak, Magdalena (2023)
Bildnarrationen im Fremdsprachenunterricht - Vermittlung von Bildverstehens- strategien.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2012, 17 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012454
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2368-damman-thedens.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (807kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Bildnarrationen im Fremdsprachenunterricht - Vermittlung von Bildverstehens- strategien
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2012
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 17
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012454
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag fokussiert Bildnarrationen als Grundlage für die Vermittlung von bildnerisch-ästhetischen und zugleich von sprachlichen Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht. Textlose Bilderbücher ermöglichen es den Lernenden, die narrativ und ästhetisch komplexen Strukturen ohne Unterstützung eines schriftlichen Textes zu verstehen und auf sie sprachlich differenziert zu reagieren. Dieses Potenzial sollte im Fremdsprachenunterricht in verschiedenen Alters- und Niveaustufen genutzt werden. Im Folgenden wird am Beispiel von Peter Schössows "Meehr!!" gezeigt, welches bildspezifische Wissen Fremdsprachenlernende benötigen, um sich mit einer komplexen Bildnarration inhaltlich und sprachlich adäquat auseinanderzusetzen. Auf der Basis des psychologischen Modells zum Bildverstehens von Weidenmann werden Strategien vorgestellt, die den SchülerInnen helfen sollen, die Bilder zu erschließen und die Bildnarration sprachlich angemessener zu entfalten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article focuses on visual narratives as a basis for teaching artistic and aesthetic, as well as linguistic skills in the foreign language classroom. Textless picture books allow the learner to understand the complex narrative and aesthetic structures, and to react to them on a higher linguistic level, without further support from written texts. This potential can be used in foreign language teaching on different levels of age and proficiency. Below the specific (visual) knowledge foreign language learners will require in order to deal with complex visual narratives on a content and linguistic level will be shown using the example of Peter Schössow’s “Meehr!!”. On the basis of Weidenmann's psychological model of visual comprehension, some strategies will be introduced to help students understand the pictures and develop linguistically more adequate visual narratives.

English
Uncontrolled Keywords: Bildnarrationen im Fremdsprachenunterricht, Bildverstehen, textlose Bilderbücher, visual literacy.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-124544
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:11
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12454
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item