TU Darmstadt / ULB / TUprints

University students’ perceptions on dialogue-journal writing in a networked society

Thorson, Helga (2023)
University students’ perceptions on dialogue-journal writing in a networked society.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2011, 16 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012359
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2405-thorson.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (924kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: University students’ perceptions on dialogue-journal writing in a networked society
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2011
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 16
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012359
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Diese Studie untersucht, was kanadische Studenten auf der Hochschulstufe beim Schreiben von Lerntagebüchern in Muttersprache und Fremdsprache wahrnehmen. Viermal im Semester wurde in zwei Kursen, einem Konversationskurs für Deutschlernende im zweiten Jahr und einem fortgeschrittenen, in der Muttersprache unterrichteten Kulturkurs, eine Umfrage durchgeführt, um festzustellen, ob der Kursinhalt die Nützlichkeit eines Lerntagebuchs unterschiedlich beeinflussen und sich die Einsichten der Lernenden im Laufe der Zeit verändern würden. Während die Ergebnisse zeigen, dass Mitglieder der zwei Lerngemeinschaften verschiedene Vorteile wahrnahmen, erhöhte sich zwischen der ersten und der letzten Umfrage die durchschnittliche, positive Beurteilung von Lerntagebüchern in beiden Klassen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This study examines students’ perceptions of dialogue journal writing in a post-secondary L1 and FL environment in Canada. A survey was administered four times in two courses, a second-year German conversation course and an advanced cultural studies course taught in the L1, to determine the extent to which perceived benefits of dialogue journal writing differed in the two course contexts as well as whether learners’ perceptions of dialogue journal writing changed over time. Results show that, whereas perceptions of specific benefits varied between participants in the two classes, the mean rating of dialogue journal writing increased in both classes from the first to the final survey.

English
Uncontrolled Keywords: Lerntagebücher, Schreiben im Fremdsprachenunterricht, Wahrnehmungen Studierender, neue Medien
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123599
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:35
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12359
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item