TU Darmstadt / ULB / TUprints

Vorbereitende Überlegungen für ein empirisches Forschungsprojekt über interkulturelle Lernprozesse

Mühr, Stephan (2023)
Vorbereitende Überlegungen für ein empirisches Forschungsprojekt über interkulturelle Lernprozesse.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2010, 15 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012315
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2436-mühr.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (808kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Vorbereitende Überlegungen für ein empirisches Forschungsprojekt über interkulturelle Lernprozesse
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2010
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 15
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012315
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Wie können die komplexen Ebenen interkultureller Kompetenz konkret zu interkulturellem Lernen operationalisiert werden? Besteht nicht die Gefahr, dass dabei gerade die Metaebenen kultureller Werte und emotional verankerter Deutungsmuster ausgeblendet werden? Und wie soll empirische Forschung interkulturelle Kompetenz messen können? – In diesem Beitrag werden einige Überlegungen zur Beantwortung dieser Fragen angestellt. Dazu wird der bereits recht konkretisierte Begriff der cultural intelligence, wie er sich im Kontext der global business management studies ausgebildet hat, analysiert, um daraus Lernziele zu extrapolieren. Das Ergebnis mündet in ein didaktisch als auch hermeneutisch anschlussfähiges Konzept zur empirischen Erforschung, wie interkulturelles Lernen funktioniert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

How is it possible to operationalize the complex levels of intercultural competence for a practical teaching-learning methodology? Would not such an approach reduce the cultural values and emotional aspects of cultural identity? And how can intercultural competence be measured? – In this paper, I intend to make a contribution to suggesting such an approach by basing my analysis on the term “cultural intelligence” as it is being used in global management studies. I will show that the derivation of concrete learning outcomes from this discourse not only correlates with neurological findings on learning processes, but also coincides with hermeneutical concepts of interculturality. This approach, therefore, lends itself to empirical research in intercultural learning processes.

English
Uncontrolled Keywords: Interkulturalität, interkulturelle Kompetenz, interkulturelles Lernen, interkulturelle Lernziele, kulturelle Intelligenz, Umlernen, Fremdverstehen, Fremderfahrung, Inter-Esse, Originarität.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123152
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12315
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item