Item Type: |
Ph.D. Thesis |
Type of entry: |
Primary publication |
Title: |
Planning of land-use developments and transport systems in airport regions |
Language: |
English |
Referees: |
Cornel, Prof. Dr. Peter ; Linke, Prof. Dr. Hans-Joachim ; Wagner, Prof. Dr. Martin |
Advisors: |
Boltze, Prof. Dr. Manfred ; Böhm, Prof. Dr. Hans Reiner |
Date: |
10 February 2006 |
Place of Publication: |
Darmstadt |
Date of oral examination: |
31 January 2006 |
Abstract: |
Since transport and land-use are closely interrelated, an integrative approach for land-use and transport planning should be adopted. In the case of impacts of land-use development projects on transport system in airport regions, Formal planning procedures alone are not able to create the efficient integration of land-use and transport in airport regions. Airports are recognised as strategic instruments for the development of local and regional economics and stimulation of their competitiveness at the continental and global levels. Therefore, the development of transport infrastructures and of land-use and airport regions cannot be looked at separately. In such complex situations, informal planning procedures are nominated as a supplementary to fulfil the deficiencies of formal planning procedures. Based on the analysis of seven case studies in three airport regions in North Western Europe, it can be concluded that both formal and informal procedures are important planning instruments for achieving goals of integrated planning of land-use and transport in airport regions. By the appropriate division of responsibilities and suitable co-ordinations between formal and informal procedures, high efficiency of enabling high-quality results, avoiding conflicts among stakeholders, and optimising cost effectiveness and time efficiency would be accomplished. |
Alternative Abstract: |
Alternative Abstract | Language |
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Die enge Korrelation in der Entwicklung neuer Flächennutzungen und Verkehrssysteme ermöglicht und erfordert die Verknüpfung und Integration beider Planungsstränge. Am Beispiel der Auswirkungen von Flächennutzungsänderungen auf die Verkehrsinfrastruktur wird deutlich, dass formelle Planungsinstrumente schnell an ihre Grenzen stoßen und eine effiziente Integration von Flächennutzungs- und Verkehrsinfrastrukturplanung in Flughafenregionen nicht möglich ist. Flughäfen sind als strategische Instrumente einer erfolgreichen wirtschaftlichen Entwicklung auf regionalen bis internationalem Niveau anerkannt. Folglich kann die Entwicklung der Verkehrsinfrastruktur in Flughafenregionen nicht losgelöst von der Entwicklung der Flächennutzungen betrachtet werden. In diesem komplexen Spannungsfeld werden informelle Planungsverfahren ergänzend eingesetzt, um bestehenden Mängeln und Defiziten formeller Verfahren vorzubeugen. Basierend auf einer Analyse von sieben Fallstudien in drei Flughafenregionen in Nordwesteuropa kann gefolgert werden, dass formelle und informelle Verfahren wichtige Planungsinstrumente für die Erreichung wesentlicher Ziele einer integrierten Planung von Flächennutzung und Verkehrssystemen sind. Mithilfe einer angepassten Verteilung auf und einer umfassenden Koordinierung zwischen formellen und informellen Verfahrensschritten können Konflikte zwischen unterschiedlichen Interessen vermieden, Zeit- und Kostenvorteile erzielt und eine verbesserte Effizienz des Gesamtprozesses erzielt werden. | German |
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URN: |
urn:nbn:de:tuda-tuprints-6561 |
Classification DDC: |
700 Arts and recreation > 710 Landscaping and area planning |
Divisions: |
13 Department of Civil and Environmental Engineering Sciences |
Date Deposited: |
17 Oct 2008 09:22 |
Last Modified: |
07 Dec 2012 11:51 |
URI: |
https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/656 |
PPN: |
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Export: |
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