TU Darmstadt / ULB / TUprints

Reifegradbasierte Auditierung von Weiterbildungsmaßnahmen in Lernfabriken

Metternich, Joachim ; Schuh, Günther ; Enke, Judith ; Molitor, Marco ; Kreß, Antonio ; Schlosser, Tino ; Gerschner, Katharina ; Goppold, Marvin (2021)
Reifegradbasierte Auditierung von Weiterbildungsmaßnahmen in Lernfabriken.
In: ZWF Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb, 2020, 113 (10)
doi: 10.26083/tuprints-00018633
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img]
Preview
Text
10.3139_104.111996.pdf
Copyright Information: In Copyright.

Download (476kB) | Preview
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Reifegradbasierte Auditierung von Weiterbildungsmaßnahmen in Lernfabriken
Language: German
Date: 2021
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: De Gruyter
Journal or Publication Title: ZWF Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb
Volume of the journal: 113
Issue Number: 10
DOI: 10.26083/tuprints-00018633
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication service
Abstract:

Der Beitrag beschreibt die Anwendung eines Auditverfahrens für Lernfabriken an einem konkreten Beispiel. Für eine ausgewählte Weiterbildungsmaßnahme werden die Auditergebnisse aufgezeigt und Handlungsansätze abgeleitet. Dies wird durch eine Kooperation der Forschungsprojekte innowas „Innovative Weiterbildung mit Autorensystemen“ und RQLes „Reifegradbasierte, multidimensionale Qualitätsentwicklung von komplexen Lernsystemen“ des Förderschwerpunkts innovatWB erst ermöglicht. Für das Projekt innowas wird der entwickelte Weiterbildungsprozess auditiert und Verbesserungspotenziale zur Weiterentwicklung aufgezeigt. Das Projekt RQLes profitiert durch eine Anwendung der Projektergebnisse und durch die Evaluation des entwickelten Modells.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This paper describes an audit concept for learning factories by one example. Based on a specific further training, it shows the audit results and derives recommendations for optimization. This is only possible through a cooperation of the research projects innowas – „Innovative Training with Authoring Systems“ and RQLes – „Maturity-Based, Multidimensional Quality Development of Complex Learning Systems“ of the funding focus innovatWB of the Federal Institute for Vocational Education and Training. For the project innowas, the training process is audited and improvement potentials for the further development are pointed out. The project RQLes benefits from the application of the project results and the evaluation of the developed model.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-186331
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 16 Department of Mechanical Engineering > Institute of Production Technology and Machine Tools (PTW) > CiP Center for industrial Productivity
Date Deposited: 09 Jul 2021 12:07
Last Modified: 01 Aug 2023 09:30
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/18633
PPN: 510021808
Export:
Actions (login required)
View Item View Item