TU Darmstadt / ULB / TUprints

Oman. Quality Culture in Higher Education A Good-Practice Example

Huson, Nicola (2023)
Oman. Quality Culture in Higher Education A Good-Practice Example.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2015, 20 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012938
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3034-huson.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Oman. Quality Culture in Higher Education A Good-Practice Example
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2015
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 20
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012938
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Quality culture in higher education goes beyond the establishment of Quality Assurance processes and systems. The concept of quality culture in Higher Educational Institutions is being discussed widely in the professional literature as to its defining characteristics and forms of implementation. A new era in quality management is developing which “is moving away from a mechanistic to a holistic and cultural view of quality in education” (Ehlers 2009: 343). Following this line of thought the case presented here reflects on the evolution of a teaching initiative launched at the German University of Technology in Oman and provides a good-practice example for an higher education institutional enhancement of quality culture with consideration of its environmental setting, institutional and initiative factors and its verification in the framework of a theoretical concept of quality culture.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Qualitätskultur in Hochschulen geht über die Einrichtung von Qualitätssicherungsprozessen und -systemen hinaus. Das Konzept von Qualitätskultur wird in der Forschungsliteratur vielseitig disktutiert hinsichtlich der bestimmenden Merkmale und der Implementierungsformen. Eine neue Ära des Qualitätmanagements entwickelt sich, weg von einer mechanistischen hin zu einer holistischen und kulturellen Betrachtungsweise von Qualität in Bildung (vgl. Ehlers 2009: 343). Diesem Ansatz folgend liefert die folgende Reflektion zu der Entwicklung einer Lehrendeninitiative an der German University of Technology in Oman ein Good-Practice-Beispiel für die Förderung einer Qualitätskultur innerhalb einer Hochschulinstitution. Diese erfolgt unter Berücksichtigung der soziokulturellen, institutionellen und initiative-bezogenen Rahmenbedingungen und verifiziert das Beispiel innerhalb eines theoretischen Qualitätskulturmodells.

German
Uncontrolled Keywords: Quality culture, quality assurance, higher education, Oman, German University of Technology in Oman, goodpractice example, bottom-up approach, quality teaching, teaching initiative, German language survey, teacher/course evaluation, ADRI Quality Cycle, Gulf Cooperation Council (GCC), holistic approach, teacher training; Qualitätskultur, Lehrendeninitiative, Qualitässicherung, Good-Practice Beispiel, holistischer Ansatz
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129389
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12938
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item